Beide vakbonden hielden deze week ledenvergaderingen, waaruit bleek dat leden zeer verontwaardigd zijn over de geplande ontslagen. ‘Nederland heeft telkens hinder van de slechte prestaties van Tata in het Verenigd Koninkrijk. Tata Steel moet de problemen oplossen, daar waar ze ook daadwerkelijk zijn’, stelt bestuurder Peter Böeseken van CNV Vakmensen vastberaden.
Volgens haar weet Tata Steel de reorganisatie niet te onderbouwen met een steekhoudend plan. ‘Het is louter korte termijn-denken. Daarmee leg je geen fundament voor de toekomst van de onderneming én voor de werkgelegenheid. Wat Tata Steel hoort te doen is juist te investeren in die plekken waar het nodig is, onder andere in het Verenigd Koninkrijk. Zodat die locaties weer winstgevend kunnen produceren in plaats van het verliesgevende resultaat van nu. Verlies waarvoor het behoorlijk presterende Tata Nederland steeds maar weer de rekening betaalt.’
Het eisenpakket dat de vakbond nu presenteert stuurt aan op onderhandelingen over een eerlijke en reële oplossing van de ontstane problemen. ‘Het werkgelegenheidspact is daarvan het onwrikbare vertrekpunt’, aldus Böeseken. ‘Als Tata Steel niet wil onderhandelen dan volgt een ultimatum en komen er acties, zoveel is wel zeker. Onze leden staan daarvoor al in de startblokken.’
FNV Metaal heeft de volgende zeven eisen ingediend bij Tata Steel Nederland en Tata Steel Europe:
De Duitse machinebouw-industrie ondervindt stevige tegenwind. In het derde kwartaal van 2024 daalde het aantal…
De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in september 3,3 procent lager dan in…
Technologische innovaties in hightech en precisietechnologie worden steeds complexer, waardoor internationale samenwerking essentieel is. Op…
Hitma heeft een samenwerking opgezet met het Zwitserse Distran, specialist in draagbare ultrasone lekdetectieapparatuur. Deze…
Holland High Tech en Regieorgaan SIA lanceren 'MKB Call Hightech 2024', gericht op innovatieve projecten…
Circulaire scheepsbouw, zero uitstoot in de scheepvaart of over goede data beschikken? De maritieme maaksector…