Bestaande robots en lasapparatuur met de nieuwste technieken en de nieuwste software maken 3D-printen in de open lucht mogelijk. Met deze techniek gaat MX3D de eerste 3D brug printen. ABB stelt voor deze 3D-brug kosteloos robots ter beschikking aan MX3D. De voetgangersbrug wordt circa zeven meter lang en zal in het centrum van Amsterdam over een gracht worden geplaatst.
MX3D gebruikt hiervoor zesassige industriële robots, uitgerust met 3D-printsoftware. Zowel metaal als kunststof kan hiermee worden geprint. Metaal wordt geprint met een Mig lasapparaat van Oerlikon. Deze techniek maakt het mogelijk de door Joris Laarman ontworpen brug te printen. De robots worden aangestuurd door software die MX3D met steun van Autodesk heeft ontwikkeld. Met de ontwikkelde techniek is het mogelijk complexe vormen te printen. Er is gekozen om de brug toch binnen op de NDSM-werf te gaan printen en niet op de buitenlocatie. De veiligheid en bewaking van het project gaven hiervoor de doorslag: beveiliging op locatie brengt veel kosten met zich mee. De verwachting is dat over zes maanden gestart wordt met het printen van de brug, de voetgangersbrug moet in 2017 gereed zijn.
Onderscheidend
Tim Geurtjens, technisch directeur en medeoprichter van het MX3D-project, vat hun idee over 3D-printen samen: ‘Onze technologie onderscheidt zich van de traditionele 3D-printmethoden, we werken volgens het ‘Printing Outside the box principe’. Door printen met 6-assige industriële robots, zijn we niet langer beperkt tot een vierkante doos waarin alles gebeurt. Een levensgrote brug printen is natuurlijk de ideale manier om de eindeloze mogelijkheden van deze techniek te demonstreren’. Tien vakmensen brengen de digitale techniek, robotica en productie samen tot een uitvoerbaar brugproject. Zij verfijnen op dit moment de robot en lastechniek.
‘Iedereen heeft het over 3D-printen wij implementeren bestaande techniek, de robot en het lassen, met de nieuwste inzichten en mogelijkheden om 3D te printen. We zijn op zoek naar de grenzen en mogelijkheden van de techniek’, vertelt Geurtjens. ‘De laatste hindernissen waar wij tegen aan lopen, worden nu onder de loep genomen. Met het lassen is de druppelvorm bij horizontale buizen niet goed, de zwaartekracht werkt tegen. De vloeibare, metalen druppel wil naar beneden, hij wil eigenlijk van het werkstuk afvallen. Een van de mogelijkheden om dit op te lossen is minder spanning tijdens het lassen, waardoor de druppel minder vloeit. Een andere optie is een eigen metaallegering te ontwikkelen, waardoor het materiaal wat viskeuzer is, op het moment dat het gesmolten is. Hier richt het onderzoek zich nu op’, zegt Geurtjens.
Nieuwe metaallegering
Arcelor Mittal is sinds kort ook sponsor en werkt samen met Air Liquide in het onderzoek naar de mogelijkheden van een nieuwe eigen metaallegering. Enkele andere sponsors zijn ABB, Heijmans en Autodesk. ABB stelt gedurende het project de robots ter beschikking. Voor de testen worden er twee robots gebruikt. Heijmans steunt het project met geld en kennis over bruggen bouwen. De hoofdsponsor is softwareontwikkelaar Autodesk. Ze stellen op de site van MX3D: ‘Door te leren om met metalen te tekenen in de lucht, krijgen de teams inzicht en kennis in nieuwe 3D-printtechnieken en creëren we samen een brug naar de toekomst’.