De lasspecialist Valk Welding ziet haar verkoop in Ierland sterk stijgen sinds het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is getreden. ‘Oost-Europese lassers hebben de regio massaal verlaten waardoor bedrijven momenteel veel investeren in het automatiseren van lasprocessen’, vertelt Peter Pittomvils, CCO van Valk Welding.
Volgend op de Brexit opende Valk Welding begin dit jaar een dochteronderneming in Noord-Ierland, onderdeel van het Verenigd Koninkrijk. Peter Pittomvils, commercieel directeur van Valk Welding, zegt dat de verkoop als een tierelier loopt. ‘Oost-Europese lassers zijn na de Brexit massaal teruggekeerd naar hun land waardoor lasbedrijven in de problemen kwamen. Die zijn massaal gaan inzetten op automatisering.’
Vooral de robotverkoop in Ierland verloopt dus erg goed. Pittomvils geeft aan dat de markt in zijn algemeenheid erg goed is voor de lasspecialist, ondanks de onzekerheid die verbonden is aan de energiecrisis en een nakende recessie. ‘Het tekort aan personeel blijft ook in de toekomst een thema waardoor bedrijven steeds meer inzetten op automatisering.’ We spraken de commercieel verantwoordelijke op de D2M beurs in Kortrijk, België. Het is een van de twaalf Europese beurzen waar Valk Welding dit jaar aanwezig is.
Valk Welding, met hoofdkantoor in Alblasserdam, heeft inmiddels negen dochterondernemingen in Europa. De verkoop in Oost-Europa stagneert ietwat, stelt Pittomvils die de oorlog in Oekraïne als reden aanvoert. ‘De oorlogsdreiging wordt in Tsjechië en Polen meer gevoeld dan hier en brengt wat onzekerheid met zich mee.’
Voor een dreigende recessie is hij alleszins niet bang. Symbolisch daarvoor is het personeelsbeleid van Valk Welding in Duitsland waar het aantal medewerkers is verdubbeld. ‘Duitsland wil € 100 miljard investeren in het militaire apparaat. Daar vloeit ongetwijfeld veel werk uit voor lasbedrijven’, verklaart hij.
Ook ziet Pittomvils veel werk uit de Duitse wegenbouw op lasbedrijven afkomen. ‘Bruggen en andere infrastructuur in Duitsland verkeren in een slechte toestand en zullen de komende jaren moeten worden aangepakt. Daar zit ook veel werk aan voor onze klanten.’ Het bedrijf heeft recent nog vijf lasrobotinstallaties afgeleverd bij een klant die deze inzet bij werkzaamheden aan de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken. ‘Deze lassen aan de stalen bewapening die in de betonnen constructie zit.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…