De bouw van de veel zuinigere nieuwe fabriek ging al in 2012 van start onder de projectnaam ‘Next Generation Sulfa’. Ammoniumsulfaat in oplossing is een restproduct van de caprolactamfabriek van DSM (caprolactam is een grondstof voor nylon 6). De ammoniumsulfaatfabriek is na ruim veertig jaar toe aan vervanging. Vanuit de caprolactamfabriek komt een constante stroom van ammoniumsulfaatoplossing. Door de nieuwe fabriek direct naast de caprolactamfabriek te bouwen, kan de constante stroom van ammoniumsulfaat meteen worden verwerkt. De voedingsstroom van de nieuwe fabriek wordt verpompt naar een kristallisator, waar het mengsel wordt ingedampt. Hierdoor ontstaat oververzadiging, met als resultaat dat ammoniumsulfaatkristallen (vast ammoniumsulfaat) ontstaan. Deze kristallen groeien in grootte, totdat korrels vast ammoniumsulfaat ontstaan. Vervolgens scheidt een centrifuge de vloeistof en kristallen van elkaar en wordt het product gedroogd, gezeefd en opgeslagen.
Maar waar in het proces bevinden zich dan de zeventien schroeftransportsystemen van Van Beek? Twaalf van de zeventien schroefsystemen (trogtransporteurs) maken onderdeel uit van de transportroute van de nog natte kristallen vanuit de diverse kristallisatie-units naar de droger. De andere vijf schroefsystemen maken onderdeel uit van de transportroute van het droge product richting opslag en verlading.
Al tijdens het eerste contact met en het bedrijfsbezoek aan Van Beek viel Peter Steegs, engineering manager bij DSM Fibre Intermediates, direct een aantal zaken op: ‘Technisch voldoet Van Beek aan de gestelde eisen; onder andere rvs en cs zijn in de shop goed gescheiden en het was geen probleem om te kunnen voldoen aan de invulling van de ‘hygienic design eisen’ vanuit de klant. Gezien de grootte van de order en het belang van DSM voor een tijdige levering, kozen wij ervoor om de order niet bij de smid om de hoek neer te leggen, maar bij een volwassen bedrijf dat kwalitatief goede apparaten levert en vaker met dit soort orders en eisen vanuit de opdrachtgevers heeft gewerkt.’
Joram van der Heijden, sales-engineer bij Van Beek en intensief betrokken bij het ‘Next Generation Sulfa’ project, is zeer tevreden over de samenwerking met opdrachtgever Tebodin en eindklant DSM Geleen. ‘Tebodin was onze klant en beheerde dit deel van het project qua engineering en aankoop voor DSM.’ Het Next Generation Sulfa-project van DSM vereist een grote hoeveelheid documenten zoals handleidingen, constructieboeken en certificaten. Van Beek beheerst haar informatie- en documentatiestromen in een zelfontwikkeld en daardoor uniek CRM-systeem. Informatie is hierdoor voor zowel de medewerkers van Van Beek als de klant zelf snel en eenvoudig opvraagbaar. Niet alleen tijdens het productieproces, maar ook na levering en gedurende de serviceactiviteiten in de toekomst.
Als ammoniumsulfaat in aanraking komt met vocht wordt het agressief corrosief. Daarom zijn in de nieuwe fabriek alle installaties, leidingen en de schroeftransportsystemen uitgevoerd in RVS316L. De schroeftransportsystemen zijn van het type trogtransporteur en transporteren het ammoniumsulfaat horizontaal of onder een kleine opvoerhoek. De afmetingen variëren in schroefdiameter van 300 mm tot en met 500 mm en in lengte van 3 meter tot en met 12 meter. De langere systemen zijn uitgevoerd met speciale tussenlagers (uitgevoerd in RVS316L) en speciale afdichtingen en inspectieluiken. Vier van de zeventien schroeftransportsystemen worden ingezet bij grondstofproductie voor de voedingsmiddelenindustrie. Hierbij hebben de schroeven een geslepen afwerking. Verder zijn toepassingspecifieke opties toegepast als niveaumelding, vochtigheidsmeting en het aanbrengen van staalnamepunten, CIP-leidingen en sproeinozzles. Van Beek stelt hoge eisen aan zichzelf met betrekking tot de technische documentatie voor onderhoud en gebruik. Bij iedere schroeftransporteur worden onder meer tekeningen, handleidingen, spare-part lijsten, motorgegevens, tag-nummers en certificaten geleverd.
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…