Joop van Campen, oprichter en directeur van Van Campen Industries, waar 3D-Metal Forming een dochterbedrijf van is, heeft er alle vertrouwen in. Op de Aluminiumbeurs in Düsseldorf toonde het bedrijf een schaalmodel van ongeveer anderhalve meter breed. ‘We gaan nu een model schaal één op één voor Airbus produceren. Dat krijgt een spanbreedte van 4,5 m’, zegt de metaalondernemer.
Het bijzondere aan de aluminium vliegtuigneus is de manier waarop het Nederlandse bedrijf deze maakt. De hele cockpit wordt namelijk in een keer uit een vlakke, centimeters dikke aluminium plaat gemaakt middels explosief omvormen. “We leggen de vlakke plaat in een contramal die onder water wordt geplaatst. Vervolgens vormen we de plaat in twee milliseconden explosief om, met een druk van 40.000 bar”, aldus Van Campen. Dat gebeurt met een hoge nauwkeurigheid: tot 0,1 mm. Het gaat hier om technologie die samen met TNO is ontwikkeld.
Joop van Campen: ‘Ze hebben ons de kans gegeven om schaalmodellen te maken. Nu geloven ze ons en mogen we een cockpit op ware grootte bouwen.’ Is Airbus hierna helemaal overtuigd, krijgt het Nederlandse bedrijf de order om de komende 20 jaar maandelijks 25 cockpits voor de opvolger van de A320 te leveren. Dat zou dan 250 arbeidsplaatsen opleveren.
Joop van Campen heeft zelf zoveel geloof in zijn technologie, dat hij inmiddels in Lelystad 20.000 vierkante meter grond heeft gekocht en volgend jaar al wil gaan bouwen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…