Van cilinders naar actuators – Learnshop op Event Efficiënt Aandrijven

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Bij de uitbreiding van Sluis Eefde (Gelderland) past Bosch Rexroth een nieuwe hybride aandrijftechniek toe. Hiermee worden de voordelen van een elektromechanische lineaire actuator gecombineerd met die van een klassieke hydraulische aandrijving. Wereldwijd is het de eerste toepassing van deze combinatie in de civiele techniek. Werktuigbouwkundige Thomas Wintjes vertelt op Event Efficiënt Aandrijven over dit project.

Door Bosch Rexroth:


De nieuwe elektrohydraulische aandrijving wordt toegepast bij de cilinders waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem: de olie beweegt zich alleen tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Hierdoor wordt de toepassing van een groot hydraulisch reservoir overbodig. Dankzij dit compacte concept is een ruimte-verslindende kelder met aggregaat niet nodig. Bovendien is de nieuwe techniek veertig procent efficiënter ten opzichte van traditionele systemen, en draagt de aandrijving zodoende bij aan het minimale energieverbruik van de sluis.

‘Slimmere’ bewegingswerken

De hybride techniek is een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een nieuwe generatie bewegingswerken – denk bijvoorbeeld aan bruggen, sluizen, stuwen, en stormvloedkeringen. Tijdens de lezing zal toelicht worden hoe de nieuwe aandrijftechniek daaraan bijdraagt en functioneert. De efficiëntie en opzet van de aandrijving zijn een enorme sprong vooruit. Dit zegt echter meer over de civiele markt, dan over de techniek.

Bekijk het complete programma van Event Efficiënt Aandrijven

 

In onderstaande video stelt het bedrijf zich voor: