Van der Leun in China; productie schakelborden voor scheepvaartindustrie

De oorsprong van Van der Leun in China is tien jaar geleden gelegd toen vele grote scheepsbouwers hun heil zochten in lage lonen landen, met name China. Van der Leun groot geworden met de bouw en installatie van schakelkasten in schepen zag ook zijn klanten vertrekken naar China. Vandaar de start van een vestiging in China zes jaar geleden.

Op de toegangsweg naar het industrieterrein in het westen van Suzhou hebben plaatselijke boeren twee van de vier rijbanen in gebruik om tarwe te drogen, over een lengte van enkele kilometers staat het verkeer vast.

Lassers

General manager Andries Kamp van Van der Leun China kijkt er niet raar van op: ‘De ontwikkelingen in China gaan zo ontzettend hard.’ Als we aankomen op de vestiging van Van der Leun in de wijk Linhu town is het net schafttijd. Tientallen medewerkers zitten er omringd door enorme posters van grazend Fries stamboekvee en Kinderdijkse molens aan de noodlesoep.
Andries Kamp: ‘Een gecertificeerd lasser verdient in China zo rond de 400 euro per maand, maar de werkgever zorgt ook voor voedsel en onderdak, omgerekend kan een arbeider 200 euro per maand sparen. Ik vraag me af hoeveel werknemers in Nederland dat per maand kunnen missen. Bovendien zijn het hardwerkende mensen, mannen en vrouwen doen hier zware arbeid. Iedereen wil graag overwerken, maar duidelijke instructies en toezicht zijn nodig om de productie op peil te houden en de kwaliteit te waarborgen. Salarissen van het lager en het middenkader zijn langzaam aan het stijgen. Dit zijn de mensen die we hard nodig hebben om een goed product af te leveren. Wat je ziet in China is dat productie verder het binnenland in trekt waar arbeid goedkoper is.’

Starterkasten

In de voor Chinese begrippen kraakheldere werkruimte installeren werknemers schakelborden en starterkasten voor de scheepvaartindustrie. In de metaalwerkplaats staat een lasersnijmachine van 500 watt, twee kantzetbanken en er is een lasafdeling. Andries Kamp: ‘Van de benodigde materialen kopen we 95 procent lokaal in. Lange levertijd of hoge aanschafkosten maken import via Nederland soms noodzakelijk. De kwaliteit borgen we door alleen gekeurde materialen toe te passen en ze bovendien te certificeren door bekende bureaus als Lloyds, Veritas en ABS & DNV.’
Boven op het verwarmde kantoor, heeft Kamp even later per skype contact met het kantoor in Sliedrecht. Werknemer Herman komt binnenkort over om een tijdje op de Chinese vestiging in Suzhou te gaan werken.


De Sliedrechter heeft nog nooit gevlogen maar maakt zich nog het meest zorgen om het eten in China. Gisteren heb ik geoefend op shoarmavlees om dat met stokjes te eten vertelt hij trots, maar voor de zekerheid neem ik toch wat plastic bestek mee.

Van der Leun Electrical Engineering

De redactie

Recent Posts

Ommekeer voor Nederlandse industrie op handen

Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…

10 uur ago

Welke gevolgen heeft de Miljoenennota voor de industrie?

Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…

12 uur ago

Aantal faillissementen valt hoger uit dan verwacht

Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…

12 uur ago

ERP-systeem voor kleine bedrijven in de maakindustrie

ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…

1 dag ago

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

1 dag ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

1 dag ago