Koninklijke Van der Wees Watertransporten heeft dinsdag 20 juni een bijzonder transport uitgevoerd. Vanaf scheepswerf Slob in Papendrecht is het casco van een 78 meter lang superjacht op een ponton met een duw- en sleepboot naar Rotterdam vervoerd.
Daar is het op woensdag 21 juni bij de voormalige werf van de RDM met de schepenlift, vroeger gebruikt voor onderzeeboten, te water gelaten en gedoopt. Daarna wordt het casco vrijdag versleept naar de jachtwerf De Vries in Aalsmeer om daar te worden afgebouwd. Het 1.200 ton wegende casco is geladen op Lastdrager 35, de nieuwste ponton van Van der Wees. Er werd gebruik gemaakt van de RoRo-techniek (roll on, roll off).
Een secuur werk waarbij goed op de gewichtsverdeling moet worden gelet. Dit gebeurt door in de tanks van de ponton water in en uit te laten. ‘We zijn bijzonder bedreven in deze techniek’, aldus algemeen directeur Elias Ott van Van der Wees Watertransporten. ‘En toch is het iedere keer weer veel en nauwkeurig rekenen door onze vakspecialisten.’ Van der Wees heeft ruim vijftig jaar ervaring met de RoRo-techniek. ‘We zien dit soort transporten in ons land ook toenemen. Het laatste jaar is er sprake van een verdubbeling. Niet omdat er meer luxe jachten worden gebouwd, maar vanwege de speciale expertise van bedrijven in Nederland, waaronder Van der Wees. Ook bij het afbouwen heeft Nederland een goede naam als het gaat om vakmanschap.’
Niet alleen het laden en lossen is specialistisch vakwerk, ook het varen met dit soort vracht vraagt om bijzondere stuurmanskunsten. ‘Omdat dit soort transporten ook vaak langzaam gaan, is het sturen met het roer vaak niet mogelijk. Zeker als we in de buurt van Aalsmeer komen. Daar is het soms zo smal dat we aan weerszijden maar vier centimeter overhouden. Dan werk je ook met boegschroeven om de ponton door het water te kunnen loodsen’, aldus Ott.