Categories: Actueel

Van der Wees transporteert en doopt megajacht

Daar is het op woensdag 21 juni bij de voormalige werf van de RDM met de schepenlift, vroeger gebruikt voor onderzeeboten, te water gelaten en gedoopt. Daarna wordt het casco vrijdag versleept naar de jachtwerf De Vries in Aalsmeer om daar te worden afgebouwd. Het 1.200 ton wegende casco is geladen op Lastdrager 35, de nieuwste ponton van Van der Wees. Er werd gebruik gemaakt van de RoRo-techniek (roll on, roll off).

 

Een secuur werk waarbij goed op de gewichtsverdeling moet worden gelet. Dit gebeurt door in de tanks van de ponton water in en uit te laten. ‘We zijn bijzonder bedreven in deze techniek’, aldus algemeen directeur Elias Ott van Van der Wees Watertransporten. ‘En toch is het iedere keer weer veel en nauwkeurig rekenen door onze vakspecialisten.’ Van der Wees heeft ruim vijftig jaar ervaring met de RoRo-techniek. ‘We zien dit soort transporten in ons land ook toenemen. Het laatste jaar is er sprake van een verdubbeling. Niet omdat er meer luxe jachten worden gebouwd, maar vanwege de speciale expertise van bedrijven in Nederland, waaronder Van der Wees. Ook bij het afbouwen heeft Nederland een goede naam als het gaat om vakmanschap.’

 

Niet alleen het laden en lossen is specialistisch vakwerk, ook het varen met dit soort vracht vraagt om bijzondere stuurmanskunsten. ‘Omdat dit soort transporten ook vaak langzaam gaan, is het sturen met het roer vaak niet mogelijk. Zeker als we in de buurt van Aalsmeer komen. Daar is het soms zo smal dat we aan weerszijden maar vier centimeter overhouden. Dan werk je ook met boegschroeven om de ponton door het water te kunnen loodsen’, aldus Ott.


www.vanwees.nl

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago