‘Voor échte vooruitgang bij het duurzaam innoveren in verpakte producten, moeten we het accent meer leggen op de menselijke kennis, inventiviteit en creativiteit (Ego) en minder op milieuberekeningen (Eco) en gedetailleerde financiële aspecten.’ Deze uitdagende stelling presenteerde NVC-directeur Michael Nieuwesteeg tijdens Innovative Packaging 2011 in Berlijn op 15 september.
Vijftig ervaren verpakkingsdesigners en -technologen bespraken gedurende twee dagen de laatste trends en toekomstmogelijkheden. Ze werkten ook samen aan een unieke NVC-workshop met als
thema drinkwater voor de conferentiedeelnemers in het jaar 2050.
Wereldnormen
Vanuit een langetermijnvisie op zowel het verleden als de toekomst, analyseerde Nieuwesteeg de drie hoofdthema’s van duurzaamheid (People, Planet en Profit) en hun relatie met het verpakken van producten. Profit (economie) domineert het dagelijkse debat, maar is praktisch irrelevant over een langere periode. Planet (milieu) moet geïntegreerd worden in ieder verpakkingsontwerp, met het accent op continu verbeteren. Om dit te realiseren, doen bedrijven er goed aan de komende wereldnormen (ISO) op het gebied van verpakken en milieu in hun bedrijfsbeleid op te nemen.
De sleutel
People (mensen) zijn echter cruciaal. Nieuwesteeg: ‘De meest waardevolle bronnen van onze planeet zijn de menselijke kennis, inventiviteit en creativiteit. Als we producten verpakken, moeten we onze verantwoordelijkheid als mens en als professional nemen. Bedrijfsleven, overheden en instituten moeten hun medewerkers continu zo goed mogelijk opleiden en trainen. Daarbij moeten we de mensen toegang geven tot betrouwbare, actuele en relevante informatie over de wereldwijde innovatiemogelijkheden, zodat zij een bijdrage kunnen leveren aan de duurzame
verpakkingsinnovatie in hun organisatie. Wij mensen zelf zijn de sleutel tot echte duurzame ontwikkeling in verpakken!’