Je zou zeggen: een Boeing 747-200 slopen doe je niet elke dag. Sinds Jan Hage en Rico van Noord binnen de VLK Groep werkzaam zijn, kan VLK meer van dit soort opdrachten verwachten, zo deden zij bijvoorbeeld ook de sloop van de gestrande Turkish Airlines in Schiphol.
Jan Hage van Van Leeuwen Katwijk: ‘De Boeing had een zogeheten tailstart gemaakt (staart van vliegtuig raakt bij de start de landingsbaan) en hij kon niet meer gerepareerd worden. Mede door onze expertise en het machinepark en materiaal van de VLK Groep hebben ze ons gekozen voor de sloop van dit vliegtuig.’
‘Voordat er echt gesloopt ging worden, hebben we eerst een inventarisatie van de te verwachte milieuverontreinigde stoffen gemaakt. Daarnaast hebben we ook nog een HSQE-plan gemaakt. Na het leeghalen van de tanks, het verwijderen van de isolatie en het demonteren van nog bruikbare onderdelen, zijn we op 10 januari begonnen met de sloop van het vliegtuig.’
Nu, veertien dagen na de start, rest er niets meer dan een berg aluminium die naar een erkende shredder gebracht zal worden door vrachtwagens van VLK. ‘Na schoonmaak van het werkterrein met een eigen veegmachine is ook dit stukje vliegveld in Brussel (Zaventum) weer klaar om gebruikt te worden. De Boeing stond er al een jaar’, weet Hage.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…