Vanderlande en luchthavenoperator Avinor zijn een innovatiepartnerschap (IP) aangegaan om manieren te onderzoeken voor het volledig automatiseren van de laatste stappen van het bagageafhandelingsproces.
Vanderlande zal twee innovatieve oplossingen leveren: BAGLOAD voor geïntegreerd laden met robots en FLEET Batch voor het transport van ULD’s (unit load device). De oplossingen zullen worden getest op de luchthaven Oslo Gardermoen in Noorwegen. Het uiteindelijke doel van deze samenwerking is om de efficiëntie en betrouwbaarheid van bagageafhandeling te verbeteren, wat ten goede komt aan de luchthavenindustrie als geheel.
Avinor ontving een financiering van ongeveer vijftien miljoen NOK (1,3 miljoen euro) nadat Innovation Norway haar projectvoorstel had geselecteerd. De luchthavenexploitant koos Vanderlande via een aanbestedingsprocedure als technologiepartner. De nieuw gevormde IP loopt van augustus 2023 tot november 2024. De twee organisaties werken al lange tijd samen, sinds 1994, toen Vanderlande het eerste bagageafhandelingssysteem (BHS) van Oslo Gardermoen Airport leverde.
Het doel van het IP is het automatiseren van een deel van het bagageafhandelingsproces dat al meer dan vijftig jaar ongewijzigd is gebleven. Het uitladen van bagage van het BHS in containers voor de vliegtuigen is momenteel een arbeidsintensieve en dure operatie. Volgens Avinor wordt ongeveer vijftig procent van de kosten voor bagageafhandeling gemaakt door deze activiteiten.
De eerste fasen van het IP zullen plaatsvinden in de testfaciliteiten van Vanderlande in Veghel, Nederland, en bestaan uit het verder ontwikkelen en prototypen van de technologieën volgens de projectopdracht. Vanaf september 2024 worden de twee producten drie maanden getest op de luchthaven van Oslo, waar Avinor een speciaal testcentrum voor het project heeft gebouwd. Deze faciliteit is verbonden met het BHS, zodat de beoordelingen in een echte “live” omgeving worden uitgevoerd.
‘Het belangrijkste doel van ons IP is om de efficiëntie van het bagageafhandelingsproces te verhogen en het repetitieve zware tillen dat momenteel door bagageafhandelaars wordt gedaan te voorkomen’, zegt Ole Petter Storstad, directeur Technologie en Infrastructuur bij Avinor. ‘We zijn verheugd over de samenwerking met Vanderlande, waarvan het huidige technologieniveau ons het vertrouwen geeft dat er een levensvatbare oplossing kan worden ontwikkeld en uitgerold in de hele sector.’
‘Ik denk dat hun keuze een erkenning is van onze sterke focus op het automatiseren van het gehele bagageafhandelingsproces’, zegt Andrew Manship, Executive Vice President Airport and Parcel Solutions en bestuurslid van Vanderlande. ‘De samenwerking zal ons ontwikkelingswerk een extra impuls geven en een succesvolle uitkomst zal ten goede komen aan de luchtvaartmaatschappijen, afhandelingsbedrijven en alle mensen die zich momenteel bezighouden met moeilijk handmatig werk.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…