Tegen 2022 zal naar verwachting een operationele voorraad van bijna vier miljoen industriële robots in fabrieken over de hele wereld werken. Deze robots zullen een vitale rol spelen in het automatiseren van de productie om de post-corona economie te versnellen. Tegelijkertijd stimuleren de robots de vraag naar geschoolde arbeidskrachten. Educatieve systemen moeten zich effectief aanpassen aan deze vraag.
Dat stelt het IFR. ‘Overheden en bedrijven over de hele wereld moeten zich nu richten op het leveren van de juiste vaardigheden die nodig zijn om met robots en intelligente automatiseringssystemen te werken’, zegt Milton Guerry, voorzitter van de International Federation of Robotics. ‘Dit is belangrijk om maximaal te profiteren van de mogelijkheden die deze technologieën bieden. Het herstel na corona zal de inzet van robotica verder versnellen. Beleid en strategieën zijn belangrijk om de werknemers te helpen de overgang naar een meer geautomatiseerde economie te maken.’
Volgens de Automation Readiness Index, gepubliceerd door The Economist Intelligence Unit (EIU), hebben slechts vier landen al een volwassen onderwijsbeleid opgesteld om de uitdagingen van een geautomatiseerde economie aan te gaan. Zuid-Korea is de koploper in deze categorie, gevolgd door Estland, Singapore en Duitsland. Bij landen als Japan, de VS en Frankrijk is dit in ontwikkeling, China werd gerangschikt als opkomend land. De EIU vatte de orde van de dag voor overheden samen: meer studie, multi-stakeholderdialoog en internationale kennisdeling.
Op bedrijfsniveau is het in dienst nemen van nieuwe medewerkers een optie als kortetermijnstrategie: ‘Als je de ervaren mensen niet kunt vinden, moet je je rekruteringspraktijken opsplitsen in vaardigheden en niet in titels’, adviseerde Dr. Byron Clayton, als CEO van Advanced Robotics for Manufacturing (ARM) aan de IFR Round Table in Chicago. ‘Je moet meer aannemen op potentieel. Als je de persoon met ervaring niet kunt vinden, dan moet je een persoon vinden die het potentieel heeft om die baan te leren.’
Robotleveranciers ondersteunen de opleiding van het personeel met praktijkgerichte trainingen. ‘Het heropleiden van het bestaande personeel is slechts een kortetermijnmaatregel. We moeten al veel eerder beginnen – de curricula voor scholen en het hoger onderwijs moeten aansluiten bij de vraag van de industrie naar de arbeidskrachten van de toekomst. De vraag naar technische en digitale vaardigheden neemt toe, maar net zo belangrijk zijn cognitieve vaardigheden als probleemoplossing en kritisch denken,’ zegt Dr. Susanne Bieller, algemeen secretaris van het IFR. ‘Economieën moeten de automatisering omarmen en de vaardigheden opbouwen die nodig zijn om te kunnen profiteren – anders hebben ze een concurrentienadeel.’