VDL Groep en DAF Trucks hebben bij supermarktketen Jumbo in Veghel de eerste volledige elektrische vrachtwagen afgeleverd. De door VDL en DAF gezamenlijk ontwikkelde DAF CF Electric VDL E-Power zal dagelijks vanaf het distributiecentrum van Jumbo in Veghel maar liefst 80 supermarkten bevoorraden in Noord-Brabant.
Jumbo’s eerste elektrische vrachtwagen wordt in de komende periode in de praktijk getest. Tijdens deze veldproeven worden data verzameld waarmee de truck verder kan worden ontwikkeld. Daarna zal Jumbo de verdere inzet bepalen van de elektrische vrachtwagens voor de winkeldistributie.
Groen laadstation
De DAF CF Electric VDL-E-Power beschikt over een actieradius van ongeveer 100 kilometer. Daardoor maakt deze e-truck het mogelijk om zonder uitstoot van schadelijke stoffen en met minimale geluidsoverlast supermarkten te bevoorraden in een straal van 50 kilometer rond het distributiecentrum. Om de vrachtwagen op te laden, beschikt het distributiecentrum van Jumbo in Veghel over een laadstation. Het overschot aan energie afkomstig van de zonnepanelen op panden van Jumbo zal worden gebruikt om de e-truck op te laden.
De e-truck zal als trekker-trailercombinatie worden ingezet voor binnenstedelijke distributie met een totaalgewicht tot 40 ton. DAF levert de cabine en het chassis van de DAF CF-trekker, gekroond tot ‘International Truck of the Year 2018′, en VDL voorziet deze vrachtwagen van een elektromotor, batterijen en de aansturing daarvan.
Grote transitie
‘De transportsector staat aan de vooravond van een grote transitie’, zegt President Harry Wolters van DAF Trucks. ‘Het ziet er naar uit dat voor distributie in stedelijke gebieden elektrische trucks binnen afzienbare tijd de norm worden. Ik ben bijzonder trots dat DAF samen met VDL en Jumbo begint met een intensieve praktijktest. We hebben een sterke reputatie als het gaat om het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die tegemoetkomen aan de steeds veranderende behoeftes van onze klanten. Met de data die we de komende twaalf maanden verzamelen, kunnen we het uiteindelijke productiemodel naadloos laten aansluiten op de vraag van de markt.’