Bi-directioneel laden wil zeggen dat elektrische voertuigen niet alleen in staat zijn om energie van het elektriciteitsnetwerk en energieopslagsysteem af te nemen, maar ook om energie aan deze systemen terug te leveren.
VDL gaat deze technologie onder andere toepassen om de zogeheten interoperabiliteit, het onderling communiceren en uitwisselen van informatie, van zware elektrische voertuigen en laadinfra te vergroten. Op deze manier wil VDL meer inzicht verkrijgen in de totale keten van stroomvoorziening van elektrische zware voertuigen. Daarmee kunnen duurzamere mobiliteitsoplossingen worden ontwikkeld die uiteindelijk bijdragen aan een succesvolle energietransitie.
‘Inzet van zwaardere e-voertuigen brengt ook technische vraagstukken met zich mee zoals de toenemende energievraag en onvoorspelbare belasting van het elektriciteitsnetwerk’, zegt Menno Kleingeld, directeur VDL ETS (Enabling Transport Solutions). ‘Het is van belang dat alternatieven worden aangewend om het laden slimmer te plannen en om energie tijdelijk in een buffer op te slaan. Deze tijdelijke buffer kan dan tijdens piekbelasting, in combinatie met de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnetwerk, weer terug naar de voertuigen geleverd worden. Dankzij deze nieuwe technologie kunnen we onderzoeken op welke manier we de belasting van laadsessies op het elektriciteitsnet kunnen verminderen en hoe we de beschikbare energiecapaciteit goed kunnen opslaan en verdelen naar behoeften.’
Op het VDL Laad Test Centrum in Valkenswaard zijn drie snellaadstations van Siemens, in combinatie met een VDL-energieopslagsysteem, geïnstalleerd. De data van deze systemen worden via een ‘cloud-based’ energiemanagement-applicatie beheerd. Door de data van deze systemen te gebruiken, kan het laden van de voertuigen actief gestuurd worden. Via een speciale ‘switching matrix’ kan de beschikbare energiecapaciteit flexibel worden ingezet en gebruikt.
‘Dit brengt ons een stap verder in het efficiënter en flexibeler inzetten van e-mobiliteit’, zegt Monique Mertens, hoofd van laadinfrastructuur voor e-bussen en zwaardere e-voertuigen van Siemens Smart Infrastructure. ‘Drie 150 kW snellaadstations van Siemens worden op het VDL Laad Test Centrum gebruikt. De laadelektronica kan tijdelijk met elkaar worden verbonden, waardoor het mogelijk is om drie voertuigen parallel te laden met elk een vermogen van 150 kW, of één voertuig bijzonder snel tot
450 kW ‘High-Power Charging’ (HPC). Dit betekent dat het vermogen flexibel kan worden
aangepast en de laadinfrastructuur kan worden geoptimaliseerd voor depots met verschillende
vereisten.’
Voor de tijdelijke bufferopslag van energie die de zware elektrische voertuigen terug leveren wordt
gebruikt gemaakt van twee gebruikte batterijsystemen van een elektrische bus. Gemiddeld hebben
deze batterijen nog meer dan tachtig procent van hun originele capaciteit en kunnen perfect fungeren als energieopslagsysteem.
Dankzij deze technologie kan er efficiënter met bussen getest worden. Nu moeten de e-bussen en
e-trucks vaak onnodig lang rijden om de batterijen helemaal leeg te rijden. Dankzij het bidirectioneel
laden is dit niet meer nodig en kan de energie die in de voertuigbatterijen geladen is weer naar het energieopslagsysteem teruggestuurd worden.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…