Actueel

VDL gaat 77 AGV’s leveren aan Rotterdamse haven

VDL Automated Vehicles gaat vanaf het einde van dit jaar tot medio 2023 77 automatisch geleide voertuigen (AGV’s) leveren aan Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT), één van de meest geavanceerde containerterminal-operators van Europa. Met de order zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

Vlnr: Leo Ruijs (ECT), Willem van der Leegte (VDL) en Wilgert Willems (ECT). (Foto: VDL Groep)

Dit is de derde grote order van AGV’s die VDL aan ECT gaat leveren. In 2011 is de eerste order gegund. De eerdere leveringen bestonden destijds uit in totaal 85 AGV’s. Die voertuigen hebben inmiddels per AGV meer dan 100.000 containers vervoerd. De nieuwe order betreft de vervanging van oudere, diesel aangedreven AGV’s.

Autonoom en hybride-elektrisch

De volledig door VDL te ontwikkelen voertuigen gaan op de ECT Delta-terminal op de Maasvlakte, de grootste AGV-terminal ter wereld, geheel autonoom én hybride-elektrisch 24 uur per dag twee containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag. Deze AGV’s zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen.

De modulaire opbouw van de voertuigen maakt het mogelijk om technieken tussen alle VDL-voertuigen uit te wisselen, zodat innovaties – bijvoorbeeld een volledige elektrische aandrijflijn – eenvoudig te integreren zijn.

Eén van de AGV’s van VDL die
momenteel bij ECT wordt ingezet. (Foto: VDL Groep)

Navigatiesysteem

Eén van de grote innovatiestappen die bij de nieuwe AGV’s zal worden doorgevoerd, is de integratie van VDL’s eigen navigatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Dit navigatieplatform zorgt voor een efficiëntere containeroverslag: doordat AGV’s met elkaar kunnen communiceren, kunnen er – door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten – meer containers per AGV worden vervoerd. Een ander voordeel van de AGV’s is dat de voertuigen, in tegenstelling tot andere containerhandlingvoertuigen, analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Dat maakt het mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de AGV’s de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.

De redactie

Recent Posts

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

16 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

18 uur ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

19 uur ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

20 uur ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

20 uur ago

Zesde FD Gazelle Award voor ConstruSteel

Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…

21 uur ago