VDL Groep, het industriële familiebedrijf met het hoofdkantoor in Eindhoven, gaat aluminium fietsframes produceren en leveren. De nieuwe activiteit VDL Bike Frame Technologies legt de laatste hand aan een volledig geautomatiseerde productielijn. Met deze investering zijn miljoenen gemoeid.
Vanaf deze zomer zal op deze productielijn, bij VDL Steelweld in Breda, de productie van start gaan. QWIC is de eerste klant van VDL Bike Frame Technologies. De komende drie jaar gaat VDL 50.000 fietsframes leveren aan dit Nederlands fietsenmerk. Andere fietsmerken hebben ook reeds belangstelling getoond voor frames ‘van eigen bodem’.
Met het terughalen van de productie van fietsframes naar Europa faciliteert VDL Bike Frame Technologies klanten met het aanzienlijk terugdringen van hun CO2-voetafdruk. Fietsmerken zijn voor hun frames vooralsnog vooral afhankelijk van leveringen uit Azië. Die weinig duurzame toeleveringsketen gaat verder gepaard met lange levertijden, duur transport en fikse voorraden.
Door onderdelen, zoals smeed- en gietdelen, uitsluitend uit Europa te betrekken, speelt VDL Bike Frames Technologies ‘kort op de bal’. ‘Door een volledig geautomatiseerd productieproces, waarmee VDL Groep veel ervaring heeft in andere toepassingen, kunnen we in Nederland concurrerend produceren’, stelt Jason Koevoet van VDL Bike Frame Technologies. ‘Doordat we wendbaar en flexibel zijn, kunnen we ook snel inspelen op nieuwe projecten en andere vragen uit de markt.’
‘Concurrerend produceren’
President-directeur Willem van der Leegte: ‘Nederland is natuurlijk hét fietsland bij uitstek, maar de basis van de fiets, het frame, wordt vooral buiten Europa geproduceerd. Met VDL Bike Frame Technologies halen wij ook deze productie terug naar ons land en stellen we onze klanten in de gelegenheid om hun CO2-voetafdruk met grote sprongen terug te brengen. Doordat we over een volledig geautomatiseerde productielijn beschikken, kunnen we concurrerend produceren.’
Belgian Cycling Factory
Belgian Cycling Factory (BCF), het moederbedrijf van de Belgische fietsmerken Ridley en Eddy Merckx, heeft ook plannen om frames van VDL te betrekken. In samenwerking met ontwerpers van BCF en engineers van VDL is er een frame ontwikkeld, in eerste instantie voor e-bikes, dat gericht is op de maakbaarheid in Europa. Daarnaast zal VDL Fibertech Industries in Hapert de komende maanden een carbon voorvork produceren voor een nieuw model veldritfiets die BCF in 2024 zal presenteren. Een prototype van deze nieuwe voorvork is reeds getest. De materialen en productietechnologieën die VDL in het productieproces toepast, zijn ook geschikt voor andere fietsonderdelen, zoals zadel- en stuurpennen.
Ambitie
Vooralsnog heeft de productielijn van VDL Bike Frame Technologies in Breda een capaciteit van 70.000 frames per jaar. De ambitie is om, afhankelijk van de marktvraag, het modulaire productieproces uit te breiden. Jason Koevoet: ‘Alleen in Europa zijn in 2021 meer dan 22 miljoen fietsen verkocht, en deze markt is groeiende. Verreweg het leeuwendeel van de frames voor al die fietsen worden nog in Azië geproduceerd en de fietsen worden vervolgens in Europa
geassembleerd.’