Na de elektrificatie van heavy duty mobiliteit, zoals auto’s, bussen, automatisch geleide voertuigen en trekkers, gaat VDL Groep door met de reductie van de uitstoot van vervoermiddelen.
VDL gaat systemen leveren voor schepen die voldoen aan de nieuwste internationale eisen op het gebied van de uitstoot van schadelijke stoffen. Daarvoor is VDL een joint venture aangegaan met AEC Maritime, de Eindhovense specialist in luchtreiniging die filtersystemen voor schepen ontwikkelt en op de markt brengt. Deze zogeheten scrubbers filteren onder meer zwaveldeeltjes uit de uitlaatgassen van scheepsmotoren.
De nieuwe samenwerking tussen beide bedrijven, die VDL AEC Maritime heet, is op vrijdag
1 september 2017 ingegaan. VDL AEC Maritime is gevestigd in Eindhoven. Scrubbers zijn niet nieuw voor VDL. VDL KTI in Mol (België) heeft vanaf 2013 de eerste scrubbers geproduceerd en geleverd aan AEC Maritime dat patent houdt op dit scrubbersysteem. Bij de gehanteerde technologie wordt zeewater gebruikt om milieubelastende deeltjes op het schip op te slaan en schoon te maken. De scrubber wordt in de schoorsteen van een schip geplaatst. Het rookgas van de motor komt aan de onderkant in de scrubber en verlaat uiteindelijk als schone, witte rook de scrubber aan de bovenkant. Waterdruppels in de scrubber nemen zwavel-, roet-, as- en oliedeeltjes op waarna dat vervuilde water in het systeem op het schip wordt gereinigd.
Voordeel Damen Green Solutions (onderdeel van Damen Shipyards Group) is verantwoordelijk voor de complete installatie van de scrubbers. VDL AEC Maritime is daarvoor met het scheepsbouwconcern uit Gorinchem een samenwerking overeengekomen. ‘Het grote voordeel van deze nieuwe joint venture is dat klanten rond het hele traject van verkoop, engineering, productie en installatie van scrubbers op één adres terecht kunnen’, vertelt directeur Kevin Kuijs van VDL AEC Maritime. Mede-eigenaar en technisch directeur Marcel Clephas van AEC Maritime: ‘De slagkracht en solide financiële basis van VDL Groep zijn van belang voor de groei van ons bedrijf. Bovendien zijn we goede bekenden doordat VDL KTI de productie van onze scrubbers voor rekening neemt.’
Eisen Rederijen hebben vanaf 2015 te maken met verscherpte eisen rond de uitstoot van milieubelastende stookolie. Vanaf 2020 gelden nieuwe normen voor alle wateren wereldwijd. Vanaf dan is een zwavelemissie van 0,1 tot 0,5 procent toegestaan, terwijl schepen nu 3,5 procent zwavel mogen uitstoten. Deze nieuwe regelgeving maakt dat VDL Groep vertrouwen heeft in de marktpotentie van scrubbers: wereldwijd dienen ongeveer 70.000 schepen hun uitstoot te beperken. Schonere maar in verbruik duurdere stookolie is een alternatief. Het plaatsen van het filtersysteem is een kostenbesparend alternatief. Afhankelijk van de grootte van het schip en de olieprijs kan die investering in ongeveer twee jaar worden terugverdiend.