Maar… de order gaat naar het Chinese BYD. Een andere eerder aangekondigde order van 156 elektrische bussen voor de gebieden Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond worden geleverd door Ebusco, importeur van Chinese bussen.
Wim van der Leegte, eigenaar en commissaris van VDL Groep, geeft aan dat het bedrijf de in totaal 415 bussen graag had geleverd. Volgens Van der Leegte kon VDL Bus & Coach vóór definitieve gunning voldoen aan alle gevraagde condities. Het bedrijf had de order goed kunnen gebruiken, aangezien de markt voor stadsbussen in Nederland voor 2020 grotendeels is ingevuld.
Van der Leegte: ‘Het ontwikkelen van elektrische bussen is innovatie van de bovenste
plank. Door significante investeringen in onderzoek en ontwikkeling
heeft VDL zich verder gespecialiseerd van busproducent naar
systeemintegrator inclusief de levering van laadinfrastructuur,
elektriciteit, onderhoud, connectiviteit en trainingen. Als specialist
in de energietransitie juichen wij de welkome vooruitzichten van het
volledig verduurzamen van het openbaar vervoer van harte toe.’
‘Natuurlijk hebben wij een zakelijk belang bij het leveren van bussen. Maar als voorvechter van het behoud van werkgelegenheid in de hoogwaardige Nederlandse maakindustrie maken wij ons oprecht grote zorgen door de gunningen van de genoemde concessies. Het bestellen van Chinese bussen zal leiden tot structurele consequenties voor de werkgelegenheid in Nederland. Onze divisie Bussen telt 2.600 medewerkers in Nederland en België en verkoopondersteunende activiteiten in 20 Europese landen. De 415 nieuwe Chinese bussen die in ons land gaan rijden, vertegenwoordigen ongeveer 800 manjaren werk, exclusief uitbesteed werk en onderzoek en ontwikkeling bij toeleveranciers en kennisinstellingen.’
Zowel FME als Van der Leegte spreken over een ongelijk speelveld. Het CDA stelde hierover ook vragen aan de minister van Economische Zaken en Klimaat. Is er sprake van staatssteun? Heeft VDL op de Chinese markt dezelfde kansen? Moet het Europese industriebeleid worden herzien, om oneerlijke concurrentie door niet-EU-lidstaten tegen te gaan?
FME vindt dat de nieuwe Europese Commissie een gelijk speelveld tot een topprioriteit moet maken. Het recente voorstel van de Nederlandse overheid om Europese mededingings- en/of aanbestedingsregels ook te laten gelden voor niet-EU-lidstaten, is hiervoor een eerste aanzet. Onze innovatieve maakindustrie die zorgt voor zoveel werk en inkomen in ons land verdient het om met hun innovatieve producten en diensten in de wereld, en al helemaal in Europa, tegen eerlijke voorwaarden te kunnen concurreren.
Van der Leegte: ‘China levert voor 35 miljard euro goederen aan Nederland en Nederland voor 10 miljard euro aan China. De handelsbalans is dus uit het lood en China trekt onze werkgelegenheid weg.Vooropgesteld: wij zijn voorstander van zo weinig mogelijk handelsbarrières in de wereld, maar ook van een gelijk speelveld. Los van de schaalvoordelen, goedkopere lonen en veelal toegepaste overheidssteun is het ook nog makkelijker voor Chinese bedrijven om naar Europa te exporteren in plaats van de route andersom te bewandelen. Chinezen betalen in Europa nauwelijks importheffingen voor hun producten, terwijl Europa met stevige importheffingen wordt geconfronteerd. Daarnaast beperkt China de concurrentie op de thuismarkt en dwingt bedrijven in China te laten produceren en hun kennis te delen. Het ongelijke speelveld is daarmee wel geschetst.’
Van der Leegte roept dan ons kabinet dan ook op om zich in Brussel sterk te maken voor een gemeenschappelijk Europees industriebeleid.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…