‘Gezien de huidige economische situatie waren er steeds minder opdrachten in de automotive sector. Met onze kennis en kunde hebben we gemeend ook het automatiseren van productieprocessen buiten de automobielindustrie uit te kunnen voeren. En niet onsuccesvol’, zegt account manager Harold Dammer van VDL Steelweld.
Zo heeft het bedrijf al een aantal projecten binnen de VDL Groep gerealiseerd. In het algemeen gaat het om robotcellen voor het handelen van producten en het lassen van complexe werkstukken. Daarnaast is VDL Steelweld sinds kort ook actief in verschillende branches.
In opdracht van Hapro International bouwt VDL Steelweld op dit moment een robotcel voor het nabewerken (frezen en boren) van kunststof dakkoffers. De dakkoffers worden door middel van een vacuümvormproces gefabriceerd. Het overtollige materiaal wordt met een frees verwijderd. Verder moeten er montagegaten in aangebracht worden en de scherpe freesranden moeten worden verwijderd.
Dammer: ‘Nu gebeurt dat bij Hapro nog met de hand, maar dit is een tijdrovende en dure bewerking. Bovendien is het door de grote vraag naar dakkoffers niet meer bij te benen. De robotcel die wij momenteel aan het ontwikkelen zijn, gaat dit werk doen in 60 seconden per kofferdeel, onder- of bovenhelft. Een enorme besparing dus.’
Voor VDL Systems, producent en toeleverancier van onder andere Food Processing Equipment, heeft VDL Steelweld een lasrobotcel geleverd met een Fronius CMT- lasproces. Harold Dammer: ‘CMT staat voor Cold Metal Transfer. Koude metaaloverdracht dus, een nieuwe lastechnologie, die korte metten maakt met een aantal onoplosbare lasproblemen bij het robotlassen van RVS-plaatwerkconstructies. Denk hierbij aan het lassen van zeer dunne plaatmaterialen en andere, tot nu toe niet, of zeer moeilijk te realiseren lasprocessen. Interessant is dat dunne en dikke lassen gewoon door elkaar geprogrammeerd kunnen worden.’
‘Van de grootste producent van bladveren in Nederland, Weweler , kwam het verzoek binnen om te kijken naar een bestaand probleem. Door de grote variëteit in afmetingen, soorten en door de rommelige ligging van de 50 kg zware bladveren in de aangeleverde kratten, was het tot op heden niet mogelijk deze stap goed te automatiseren. Daardoor moesten de werknemers van Weweler dit zware werk verrichten’, weet Harold Dammer.
Na een gedegen onderzoek door VDL Steelweld, samen met een vision partner, is Weweler overtuigd geraakt van het feit dat deze handeling wel geautomatiseerd kon worden. Het resultaat is een robotcel, die door middel van camerasystemen aangestuurd wordt. De camera’s voeren tegelijkertijd een kwaliteitscontrole uit en bij afkeur haalt de robot de bladveren uit het proces. De goede bladveren worden door de robot in de volgende productiestap, de lakstraat, gehangen. ‘Een perfect staaltje van ‘Kracht door Samenwerking’ met als grootste resultaat, werknemers van Weweler die dit werk niet meer handmatig hoeven te verrichten.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…