Na de mega-order van VDL Steelweld, onderdeel van de VDL Groep, voor Jaguar Land Rover in november 2010, heeft het bedrijf in productieautomatiseringssystemen opnieuw grote orders binnengehaald. Het gaat om opdrachten voor Jaguar, Volvo, Ford en DAF. Tezamen hebben de orders een totale waarde van meer dan 100 miljoen euro.
Nadat al eerder projecten voor Jaguar Land Rover naar volle tevredenheid zijn uitgevoerd, ontving VDL Steelweld in het derde kwartaal van 2011 opnieuw een grote order van Jaguar. Het betreft de levering van productieautomatiseringslijnen voor de complete carrosserie van meerdere modellen van Jaguar. In de loop van 2012 worden de robotlijnen geleverd en geplaatst in West-Midlands, Groot-Brittannië. Deze opdracht is een turnkey levering, startende met de engineering om het productontwerp en de productiemethodieken optimaal op elkaar af te stemmen, tot en met het trainen van productie- en onderhoudspersoneel voor de nieuwe lijnen.
Volvo
Volvo in Gent, België, is al jaren een belangrijke klant van VDL Steelweld. Ook voor de vestiging in Torslanda, Zweden, werden al eerder ‘simultaneous engineering’ projecten uitgevoerd. Volvo heeft aangekondigd haar capaciteit te verhogen en de Volvo S60, die voorheen alleen in België werd geproduceerd, nu ook in Zweden te gaan maken. Voor de fabriek in Zweden zal VDL Steelweld de productielijnen voor de zijwanden (body sides) van de Volvo S60 produceren. Daarnaast wordt de productielijn van de zijwanden van de Volvo S80 verplaatst en opnieuw ingericht om ruimte te creëren in de fabriek. Afgelopen november is VDL Steelweld met deze projecten gestart en de lijnen worden in de zomer van 2012 opgeleverd.
Ford
In december 2011 ontving VDL Steelweld orders van Ford Genk, België, en Ford Valencia, Spanje. Voor de productielocatie in België levert VDL Steelweld productielijnen voor de ‘closure delen’ van de nieuwe Ford Mondeo zoals deuren, kofferdeksel, motorkap en spatborden. Tevens gaat VDL Steelweld een nieuwe ‘hanginglijn’ inrichten. Op deze lijn zullen in de toekomst ook de modellen Galaxy en S-Max geproduceerd worden. Voor de locatie in Spanje worden twee ‘hanginglijnen’ ingericht voor nieuwe modellen. Het gaat hierbij om een integratie in de bestaande productielijnen. Een uitdagend project, aangezien de productie van het huidige model zoveel mogelijk moet doorlopen. Het ombouwen en testen van de lijn vindt dan ook plaats in de weekenden binnen een tijdspanne van maximaal 36 uur.
DAF
Eind 2011 ontving VDL Steelweld ook een order van DAF Westerloo, België, voor de automatisering van een plasma cutting cel. Hiermee worden delen uit de carrosserie op maat gesneden. Dit automatiseringsproject wordt in de zomer van 2012 afgerond.