VDL Groep heeft vorig jaar meer omzet en winst geboekt dan tijdens het eerste coronajaar. Toch is het Eindhovense bedrijf zeker nog niet op het oude niveau. Dat blijkt uit de jaarcijfers over 2021. Het maakbedrijf verwacht ook in 2022 een turbulent jaar. Op 11 maart werd bijvoorbeeld de assemblage van auto’s door VDL Nedcar stilgelegd omdat de levering van kabelbomen van een Oekraïense fabrikant stokte vanwege de Russische invasie in Oekraïne.
De gecombineerde jaaromzet van VDL dat actief is in de divisies toeleveringen, autoassemblage, bussen en eindproducten, is in 2021 uitgekomen op 4,955 miljard euro. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van de jaaromzet van 2020 (4,686 miljard euro). Het is wel nog een lagere omzet dan in 2019 toen het bedrijf 5,780 miljard euro binnenkreeg.
Het nettoresultaat in het precoronajaar was 156 miljoen euro, vorig jaar bedroeg dat 145 miljoen euro, tegenover 97 miljoen in 2020. Door een beter gevulde orderportefeuille in 2021 kon ook de werkgelegenheid aantrekken. Het aantal medewerkers steeg zo met 1.196 tot 15.926.
‘Mede op basis van onze zeer goed gevulde orderportefeuille hadden we vanaf het begin van 2021 veel vertrouwen dat we ons zouden herstellen van de coronadip in 2020’, stelt president-directeur Willem van der Leegte bij de presentatie van de jaarresultaten. ‘Tegelijkertijd waren er als gevolg van mondiale handelsconflicten en de coronacrisis ook uitdagingen en onzekerheden. We hebben met name door beperkte verkrijgbaarheid van materialen en prijsschommelingen te maken gehad met onevenwichtige toeleveringsketens. Tot en met het derde kwartaal van 2021 hebben wij NOW aangevraagd, ter waarde van 70 miljoen euro waarmee salarissen van medewerkers zijn doorbetaald en mede daardoor zijn alle banen behouden.’
Los van de vraag en de beschikbaarheid van materialen had het maakbedrijf in het najaar van 2021 te maken met een cyberaanval. Hierdoor is er bijna een maand offline gewerkt. VDL was pas op het einde van vorig jaar min of meer hersteld van de cyberaanval.
De omzet van de divisie toeleveringen is van 1,503 miljard euro in 2020 gestegen naar 1,851 miljard euro in 2021, een stijging van 23 procent. De orderportefeuille van deze divisie is in 12 maanden opgelopen van 559 miljoen euro in week 11 van 2021 naar 855 miljoen euro in week 11 van 2022.
De omzet van de divisie autoassemblage is gedaald, met 12 procent van 2,320 miljard euro in 2020 naar 2,051 miljard euro in 2021. Het jaar is afgesloten met een positief resultaat. ‘De coronacrisis heeft nog altijd een stevige impact op de mondiale auto-industrie’, aldus het bedrijf. Door een wereldwijd tekort aan elektronische componenten heeft VDL Nedcar in 2021 maar liefst 48 dagen niet kunnen produceren. Ook dit jaar ziet er wat dat betreft niet goed uit. In de eerste twee maanden van 2022 zijn al 18 productiedagen verloren vanwege dezelfde problematiek.
De omzet van de divisie bussen is met 13 procent gestegen, van 339 miljoen euro in 2020 naar 384 miljoen euro in 2021. Deze divisie is wel nog verliesgevend. ‘De coronacrisis blijft de divisie Bussen, en met name de touringcar-activiteiten, flink in de greep houden. De reisbranche is nog niet op het niveau van voor de coronacrisis waardoor de vraag naar touringcars nagenoeg nihil is’, verklaart VDL dat sterk inzet op elektrische mobiliteit.
Tegenover de geringe vraag van de reisbranche, sleepte het bedrijf wel talrijke orders binnen van overheden voor bussen die ingezet worden in het openbaar- en intercityvervoer. Doordat overheden moeten zorgen voor een structureel dekkend OV-netwerk en klimaatdoelen niet willen vertragen, blijven openbaarvervoerbedrijven middels de inzet van nieuwe zero emissie-voertuigen inzetten om de vloot te verduurzamen. Ondanks de bestelling van overheden is de orderportefeuille van de divisie bussen is in de afgelopen 12 maanden gedaald van 510 miljoen euro in week 11 van 2021 naar 421 miljoen euro in week 11 van 2022.
De VDL-bedrijven die onderdeel uitmaken van de divisie eindproducten, kenden het afgelopen jaar gezamenlijk 669 miljoen euro omgezet ten opzichte van 524 miljoen euro in 2020. Deze stijging van 28 procent kan worden verklaard doordat de teruggelopen marktvraag als gevolg van de coronacrisis is hersteld. De divisie Eindproducten is winstgevend. De orderportefeuille is in de afgelopen 12 maanden gestegen van 372 miljoen euro in week 11 van 2021 naar 458 miljoen euro in week 11 van 2022.
De orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is het afgelopen jaar gestegen met maar liefst 30 procent en blijft op een hoog niveau. ‘Onder normale omstandigheden zal die groei zich vertalen in omzetstijging, maar we blijven te maken houden met onzekerheden als gevolg van disruptieve, externe factoren op het wereldtoneel’, besluit VDL haar toelichting op de jaarresultaten.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…