Solaris is een 23 jaar oud bedrijf, dat de laatste jaren de weg vindt naar de west-Europese afzetmarkten. Nederland hoort daar niet bij. Omdat we hier met grote particuliere busbedrijven werken, zijn de opdrachten vaak te groot voor Solaris. Het bedrijf kan aan 70 bussen tegelijkertijd bouwen en doet gemiddeld twintig dagen over een bus. Het betrekt zijn grotere dieselmotoren bij DAF in Eindhoven. Voor kleinere diesels en hybride bussen kiezen ze liever voor Cummins.
Solaris denkt vooral naam te gaan maken met zijn nieuwe elektrische modellen. Het bedrijf kan mede met VDL concurreren dankzij de lage loonkosten: een fabrieksarbeider verdient ongeveer 920 euro per maand. Overigens werkt het samen met VDL aan een standaardisering van voorwaarden waaraan een elektrische bus moet voldoen. En beide partijen strijden tegen een derde concurrent: het Chinese bedrijf BYD, dat volgens Solaris wordt ondersteund door de Chinese staat. ‘Wij lobbyen in Brussel om ervoor te pleiten dat Europese producenten een eerlijke kans krijgen. En ik weet van collega-bedrijven als VDL dat zij hetzelfde doen’, aldus hoofd verkoop Zbigniew Palenica onlangs in Het Financieele Dagblad.
Tata Steel Nederland moet in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw stevig de broekriem aanhalen.…
Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…
Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…
Metaalbedrijf Van Schijndel Metaal en Elektrolas, beide uit Noord-Brabant, hebben een onbemande laserlascel ontwikkeld die…
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…