De gevolgen van de coronacrisis zijn het afgelopen halfjaar niet aan VDL Groep voorbijgegaan. Omzet en resultaat van het industriële familiebedrijf zijn gedurende de eerste zes maanden van 2020 gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Door de aantrekkende marktvraag bestaat er vertrouwen in het tweede halfjaar van 2020.
Positief is dat door de strategie van spreiding van risico’s door diversificatie VDL het eerste halfjaar van 2020 winstgevend heeft afgesloten. De coronacrisis heeft vooral de automotive-industrie hard geraakt, terwijl andere sectoren, zoals hightech, infrastructuur, food en health, minder gevolgen ondervinden.
De gecombineerde omzet is na de eerste zes maanden van 2020 uitgekomen op 2,0 miljard euro. Dat is een afname van 32 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019 (2,9 miljard euro). Het nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen gedaald van 76 miljoen euro vorig jaar naar 25 miljoen euro nu. De orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is gestegen van 1.158 miljoen euro in week 1 van 2020 naar 1.231 miljoen euro in week 35. Het aantal medewerkers is sinds eind 2019 met 2,6 procent gedaald naar 15.320 medewerkers in week 26.
‘We kijken terug op een zwaar eerste halfjaar’, licht president-directeur Willem van der Leegte toe. ‘Bij een aantal bedrijven heeft de productie gedeeltelijk of in z’n geheel stilgelegen; nagenoeg al onze 104 bedrijven hebben op de één of andere manier met de crisis te maken gehad.’ De coronacrisis gaat over de beschikbaarheid van drie factoren: materialen, medewerkers en marktvraag. Om te kunnen produceren, dienen deze drie factoren tegelijkertijd in voldoende mate aanwezig te zijn. In diverse industrieën zijn één of meerdere van deze factoren geheel of gedeeltelijk niet beschikbaar geweest. Van der Leegte: ‘Dat we door onze strategische spreiding van activiteiten en ons aanpassingsvermogen desondanks winstgevend zijn gebleven én al onze vaste medewerkers binnenboord hebben gehouden, stemt ons positief.’ Doordat VDL door de coronacrisis te maken heeft met substantieel omzetverlies is om de werkgelegenheid te behouden een beroep gedaan op de eerste NOW-regeling. Met het voorschot van de overheid, vijftig miljoen euro, zijn salarissen van medewerkers doorbetaald die tijdelijk geen of onvoldoende werk te verrichten hebben gehad. VDL heeft waardering voor de snelle, diepe én brede regeling waarmee de overheid ondernemers te hulp schiet. Doordat VDL ook tijdens de referentieperiode van de tweede NOW-regeling tot nu toe te maken heeft gehad met een substantiële omzetderving is ook een beroep gedaan op NOW-2.
Het aantal te bouwen auto’s bij VDL Nedcar lag dit jaar lager dan in 2019. De omzet staat na twee kwartalen op 903 miljoen euro. Dat was een jaar geleden 1.620 miljoen euro. Vanwege emissienormen, mondiale handelsbetrekkingen en disruptieve ontwikkelingen maakt de autoindustrie een turbulente periode door. De coronacrisis is daar bij gekomen, waardoor VDL Nedcar in maart de productie ruim zes weken heeft onderbroken. Sinds begin juni worden er weer auto’s gebouwd.
Corona heeft de mondiale marktvraag naar nieuwe auto’s verder doen afnemen. Een van de gevolgen hiervan is dat VDL Nedcar het additionele BMW-model niet zal gaan bouwen, waarover in 2019 met BMW Group een contract is overeengekomen. Op dit moment spreekt Nedcar met de opdrachtgever over de opvolging van andere mogelijke modellen, zodat ze de samenwerking met BMW duurzaam kunnen verlengen én de werkgelegenheid in Born langjarig kunnen zekerstellen. Daarnaast voert het bedrijf gesprekken met potentiële nieuwe opdrachtgevers die mogelijk auto’s willen laten bouwen in Born.
VDL Nedcar is in het eerste halfjaar winstgevend geweest.
Hoewel onderbouwd vooruitblikken onder de huidige omstandigheden nauwelijks mogelijk is, is VDL Groep gematigd positief over de tweede helft van 2020. Aan de orderportefeuille zien het bedrijf dat de marktvraag op de korte termijn herstel laat zien. Daardoor verwacht Nedcar dat het tweede halfjaar beter zal zijn dan de eerste zes maanden. Door de gevolgen van de coronacrisis zullen omzet en resultaat over heel 2020 achterblijven ten opzichte van het niveau van 2019. De beoogde jaaromzet van VDL Groep voor 2020 zal naar verwachting ongeveer een kwart lager liggen dan vorig jaar. Ondanks dat er onder de huidige omstandigheden extra kritisch wordt gekeken naar bestedingen blijven, naast behoud van werkgelegenheid, investeringsprogramma’s op de gebieden innovatie en digitalisering belangrijk.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…