Uit onderzoek van ABI Research blijkt dat in de komende vijf jaar de markt voor autonome mobiele robots in magazijnen met een kwart zal toenemen. Het internationaal opererende onderzoeksbedrijf verwacht dat wereldwijd in 2030 meer dan een half miljoen van deze robots actief zullen zijn. In Nederland zien we deze vergaande vorm van magazijnautomatisering nog niet in grote mate.
Artikelen die per stuk of in dozen met behulp van transportbanden of kleine karretjes binnen een magazijn verplaatst worden, zijn allang geen noviteit meer. Een opkomende trend is echter om ook het intern transport van complete pallets volledig geautomatiseerd te laten verlopen, door robots in te schakelen die de heftruckchauffeurs vervangen. Loop je vandaag de dag een doorsnee magazijn binnen, dan zul je veelal nog de traditionele situatie tegenkomen waarbij medewerkers de pallets verplaatsen. Veelal maakt men hierbij gebruik van een elektrische stapelaar om goederen op hun plek te zetten. Voor de meeste kleinere magazijnen is dat goed werkbaar, maar zodra het allemaal wat groter in omvang wordt, zul je naar andere opties moeten gaan kijken.
De hoogte optimaal benutten
Grondprijzen zijn hoog en dus is het zaak om zo efficiënt mogelijk te bouwen. Daarbij gaan veel ondernemers de hoogte in, maar dat heeft natuurlijk zijn beperkingen. Je bent afhankelijk van de reikhoogte van je heftrucks en bovendien zul je ook meer elektrische palletwagens nodig hebben naarmate het magazijn groter in omvang is. De verwachting is dat in de komende jaren fors zal worden geïnvesteerd in heftrucks die volledig autonoom kunnen opereren. Overigens houdt dit niet in dat er minder medewerkers nodig zullen zijn. Volgens ABI Research zullen juist de bedrijven die zich zowel op deze vorm van automatisering als op het inzetten van handmatig opererende medewerkers richten, het meest rendabel zijn.
Zonnedak voor gratis elektriciteit
Veel wordt ook verwacht van de zonnedaken op grote magazijnen. Een magazijn heeft doorgaans een behoorlijke oppervlakte, zodat je veel zonnepanelen op het dak kwijt kunt. Dat biedt kansen voor ondernemers om de vaste lasten zo laag mogelijk te houden. Weliswaar vergt het een forse investering om zo’n zonnedak te realiseren, maar daarna begint het grote besparen en kun je de palletwagens, stapelaars en heftrucks voortaan voeden met je zelfopgewekte elektriciteit. Door zo’n systeem te combineren met een accu, waarin je de opgewekte elektriciteit bewaart, kun je rond de klok moeiteloos in je eigen energiebehoefte voorzien.
Verbeterde accukwaliteit
Waar het voorheen nog heel gebruikelijk was om heftrucks met een verbrandingsmotor in te zetten, lijkt de elektrische aandrijving het al op veel plaatsen te hebben gewonnen. Vooral bij bedrijven waar de voertuigen uitsluitend of grotendeels inpandig worden gebruikt, is de elektromotor favoriet. Dat laat zich eenvoudig verklaren door het feit dat dergelijke motoren geen schadelijke uitstoot hebben. Voor het personeel van een bedrijf kan het dus heel plezierig zijn als een bedrijf de verbrandingsmotor in de ban doet. Daar komt nog bij dat de elektromotoren veel stiller zijn dan hun voorgangers die op diesel (of een andere brandstof) lopen.
Arbeidsomstandigheden
Niet alleen de uitlaatgassen en het lawaai zijn zaken die hierbij een rol spelen. Als een bedrijf bijvoorbeeld uitsluitend handbediende palletwagens ter beschikking heeft, kan het werken in zo’n magazijn tamelijk zwaar zijn. Wanneer je dan een zwaar beladen pallet moet verplaatsen, zul je zelf heel wat kracht moeten zetten. Soms zelfs zo veel kracht, dat het op grond van de Arbowet niet verantwoord is. Deze wet zorgt ervoor dat iedere werknemer bescherming geniet ten aanzien van arbeidsomstandigheden. Met elektrische bediening voor alle palletwagens los je dat op. Bovendien maakt het elke werknemer even sterk.