De Arbeidsinspectie gaat dit jaar op grote schaal controleren in magazijnen, bij distributiecentra en groothandels om het grote aantal ongelukken met heftrucks terug te dringen. MotracLinde verzorgt al geruime tijd BMWT erkende heftrucktrainingen.
‘De investering in de training verdient zich al snel terug’, vertelt Jos Huyts, trainer bij MotracLinde. Hoe veiliger een chauffeur werkt op zijn heftruck, hoe productiever hij is. Hij weet exact hoe hij de truck het meest efficiënt kan gebruiken. ‘Tijdens de heftrucktrainingen leren de chauffeurs hoe ze veilig met hun heftruck om moeten gaan, maar ook om veilig te kunnen werken. De werkomgeving is zeker net zo van belang’, aldus Huyts. Een chauffeur die veilig wil werken, let daarbij ook op zijn omgeving en zal altijd proberen deze zo veilig mogelijk te houden.
Geen ongelukken
Investeren in veiligheid is goed voor de mens en zijn omgeving. Bovendien bespaart het een hoop geld wanneer er geen ongelukken worden veroorzaakt. Jos Huyts: ‘De kosten wanneer een heftruck schade veroorzaakt of volledig uitvalt kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Buiten de schade aan het voertuig en de lading, daalt de productiviteit ook omdat er een heftruck uitvalt.’
In een wereld waar snelheid en efficiency sleutelwoorden zijn, is een veilig en efficiënt opererende bestuurder een waardevolle schakel. De trainers van MotracLinde, allen met zeer veel ervaring met de bediening en het onderhoud van hef- en magazijntrucks, kennen de praktijksituatie door en door en trainen de cursisten in groepsverband. Om optimale aandacht te garanderen bestaat de groep uit maximaal tien cursisten. De deelnemers ontvangen naderhand een certificaat. Hierin staat dat de cursist de training met goed gevolg heeft afgerond waarbij zowel aan de Arbo- als de BMWT-reglementen is voldaan.
Doden
Jaarlijks vallen gemiddeld vijf doden na een ongeval met een heftruck tijdens het werk en melden zich 1.700 slachtoffers op de spoedeisende hulp. Tot eind dit jaar wordt op grote schaal geïnspecteerd op terreinen waar met heftrucks wordt gewerkt. Daarbij zal de Arbeidsinspectie er ook op letten of de chauffeurs niet, in strijd met de regels, anderen laten meerijden op de heftrucks. Verder bepleit de inspectiedienst het gebruik van elektrische heftrucks om de dieseluitstoot in binnenruimten te verminderen, hetgeen mens en milieu ten goede komt.