In amper vijf jaar tijd heeft oppervlaktebehandelingspecialist CZL Tilburg de ontwikkeling en implementatie van een van de modernste thermische spuitinstallaties voor de thermische oppervlaktebehandeling voor het HVOF (High Velocity Oxygen Fuel) -proces gerealiseerd. En met succes. Vele bedrijven – wereldwijd – weten inmiddels dit bedrijf te vinden als het gaat om het verduurzamen van gevoelige onderdelen of producten.
De installatie is geschikt voor het aanbrengen van slijtage-, corrosiebestendige- of reparatielagen. Met deze techniek worden in plastische toestand verkerende poederdeeltjes met supersonische snelheid geprojecteerd op het te behandelen werkstuk. Door de extreem hoge snelheid vindt er een binding op atomair niveau plaats. Dit garandeert een hoge hechtsterkte.
Minder heet
Door de hoge snelheid hoeven de poederdeeltjes minder opgewarmd te worden. Dit is een bijkomend voordeel in vergelijking met conventionele thermische spuitprocessen. Hierdoor krijgt het werkstuk uiteindelijk met een lage temperatuurbelasting te maken. Deze blijft in bijna alle gevallen onder de 200 graden Celsius en in bijzondere gevallen zelfs onder de 80 graden Celsius.
Moderne behandeling
‘Het is een van de modernste thermische oppervlaktebehandelingen. Er kan een brede range aan producten behandeld worden. Het wordt vooral veel toegepast in de luchtvaart de offshore en scheepvaart. Voor onderdelen als bijvoorbeeld pompen en behuizingen die gevoelig zijn voor slijtage of corrosie, is HVOF echt de uitkomst’, geeft salesengineer HVOF and Dicronite Rob Didden van CZL aan. Als voorbeeld noemt hij pompen en aanverwante onderdelen die worden gebruikt voor de winning en verwerking van aardolieproducten. Het is steeds gebruikelijker dat deze op de zeebodem worden geïnstalleerd. In het verleden moesten deze pompen elk jaar naar boven worden gehesen om te worden gereviseerd. Nu door de nieuwe thermische oppervlaktebehandelingstechniek als de HVOF is dit eens per vijf jaar. Je kunt je voorstellen dat dit een enorme financiële besparing oplevert. Ook al is de techniek wat duurder dan componenten zonder deze aanvullende behandeling. Hetzelfde geldt voor toepassingen in de luchtvaart. Een aangebrachte slijtagebestendige laag met de HVOF-techniek gaat nu eenvoudig twintig jaar mee, tegen vier tot vijf jaar met het traditionele hardchroom.
Laagtypes
Binnen de HVOF-proces kunnen diverse laagtypes worden aangebracht. Dit zijn onder andere lagen op basis van chroom- of wolframcarbides die een buitengewone slijtvaste laag genereren. De lagen op basis van ijzer en chroom geven een hoge hardheid. Deze lagen zijn nog conventioneel te slijpen of te bewerken. Verder kunnen koperlagen als ondergrond voor galvanische lagen en nikkellegeringen voor een maximale corrosieweerstand worden aangebracht.
Onbeperkt
Door de onbeperkte instelmogelijkheden van de installatie kan het proces en laagtype specifiek op de toepassing worden afgestemd. De laagdikte kan, afhankelijk van het gekozen laagtype, variëren van 50 µm tot 6 mm. Door toepassing van een robotmanipulator is er een grote keuzevrijheid in te behandelen oppervlakken. Vanzelfsprekend spelen vorm en geometrie een rol bij het mogelijk aan kunnen brengen van een HP-HVOF-laag. ‘En hier ligt juist de sterkte van ons bedrijf. Waar anderen tegen grenzen aanlopen, begint voor ons de uitdaging’, stelt Didden.
Inl.: CZL Tilburg, Rob Didden, tel.: 013-570.33.70.