De installatie is geschikt voor het aanbrengen van slijtage-, corrosiebestendige- of reparatielagen. Met deze techniek worden in plastische toestand verkerende poederdeeltjes met supersonische snelheid geprojecteerd op het te behandelen werkstuk. Door de extreem hoge snelheid vindt er een binding op atomair niveau plaats. Dit garandeert een hoge hechtsterkte.
Door de hoge snelheid hoeven de poederdeeltjes minder opgewarmd te worden. Dit is een bijkomend voordeel in vergelijking met conventionele thermische spuitprocessen. Hierdoor krijgt het werkstuk uiteindelijk met een lage temperatuurbelasting te maken. Deze blijft in bijna alle gevallen onder de 200 graden Celsius en in bijzondere gevallen zelfs onder de 80 graden Celsius.
‘Het is een van de modernste thermische oppervlaktebehandelingen. Er kan een brede range aan producten behandeld worden. Het wordt vooral veel toegepast in de luchtvaart de offshore en scheepvaart. Voor onderdelen als bijvoorbeeld pompen en behuizingen die gevoelig zijn voor slijtage of corrosie, is HVOF echt de uitkomst’, geeft salesengineer HVOF and Dicronite Rob Didden van CZL aan. Als voorbeeld noemt hij pompen en aanverwante onderdelen die worden gebruikt voor de winning en verwerking van aardolieproducten. Het is steeds gebruikelijker dat deze op de zeebodem worden geïnstalleerd. In het verleden moesten deze pompen elk jaar naar boven worden gehesen om te worden gereviseerd. Nu door de nieuwe thermische oppervlaktebehandelingstechniek als de HVOF is dit eens per vijf jaar. Je kunt je voorstellen dat dit een enorme financiële besparing oplevert. Ook al is de techniek wat duurder dan componenten zonder deze aanvullende behandeling. Hetzelfde geldt voor toepassingen in de luchtvaart. Een aangebrachte slijtagebestendige laag met de HVOF-techniek gaat nu eenvoudig twintig jaar mee, tegen vier tot vijf jaar met het traditionele hardchroom.
Binnen de HVOF-proces kunnen diverse laagtypes worden aangebracht. Dit zijn onder andere lagen op basis van chroom- of wolframcarbides die een buitengewone slijtvaste laag genereren. De lagen op basis van ijzer en chroom geven een hoge hardheid. Deze lagen zijn nog conventioneel te slijpen of te bewerken. Verder kunnen koperlagen als ondergrond voor galvanische lagen en nikkellegeringen voor een maximale corrosieweerstand worden aangebracht.
Door de onbeperkte instelmogelijkheden van de installatie kan het proces en laagtype specifiek op de toepassing worden afgestemd. De laagdikte kan, afhankelijk van het gekozen laagtype, variëren van 50 µm tot 6 mm. Door toepassing van een robotmanipulator is er een grote keuzevrijheid in te behandelen oppervlakken. Vanzelfsprekend spelen vorm en geometrie een rol bij het mogelijk aan kunnen brengen van een HP-HVOF-laag. ‘En hier ligt juist de sterkte van ons bedrijf. Waar anderen tegen grenzen aanlopen, begint voor ons de uitdaging’, stelt Didden.
Inl.: CZL Tilburg, Rob Didden, tel.: 013-570.33.70.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…