Vergroening zakenauto negatief effect op milieu

Het downsizen van de zakelijke auto heeft alles te maken met het fiscale beleid van de overheid en het groene imago dat veel bedrijven graag willen uitdragen. Dat blijkt uit het tweede Nationaal Zakenauto Onderzoek 2010, een samenwerking tussen RDC en Automobiel Management dat is gepresenteerd op het Driving Business Event. Het onderzoek laat opvallende resultaten zien. De afgelopen jaren neemt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s met bijna zes procent per jaar af en die trend zet zich onverminderd voort.

Privé-auto erbij

Het fiscale beleid van de overheid leidt tot het gewenste resultaat dat in snel tempo voor zuinigere en milieuvriendelijkere auto’s wordt gekozen. Maar er is een negatieve bijwerking. Namelijk de groep die helemaal geen bijtelling wil en dus verklaart minder dan vijfhonderd kilometer privé met de zakenauto te rijden, neemt snel toe. Inmiddels betreft het al dik twintig procent van de zakelijke rijders die een duurdere auto in de bijtellingsklasse van 25 procent heeft. De auto die deze categorie privé aanschaft voor privéritten, blijkt in 83 procent van de gevallen aanmerkelijk minder zuinig en meer vervuilend dan de zakenauto die voor de deur staat. Deze groep mensen rijdt privé gemiddeld ook nog eens dertienduizend kilometer per jaar. Het onderzoek laat verder zien dat deze groep volgend jaar verder zal groeien naar zo’n 27 procent. 

Elektrische auto

De elektrische auto gaat een grote toekomst tegemoet en volgens leasemaatschappijen al op korte termijn. In 2012 zal de elektrische auto doorbreken, denkt de meerderheid van hen. Maar de berijders zelf zijn daar minder van overtuigd. Volgens de ondervraagden zal de elektrische auto vanaf  2012 een rol spelen in de keuzemogelijkheden van de zakenrijder. Pas in 2015 zal de elektrische auto een vergelijkbare positie van de markt innemen zoals de hybrides nu doen.

De verbruikscijfers die de autofabrikanten opgeven, zijn niet haalbaar. De afwijkingen lopen op tot tientallen procenten. Hoe lager de fiscale bijtellingsklasse, des te groter blijkt in de praktijk de afwijking te zijn.

Nationaal Zakenauto Onderzoek 2010 is een samenwerking tussen Automobiel Management en RDC. Het onderzoek is voor de tweede maal gehouden. Download hier de resultaten.

 

De redactie

Recent Posts

Hydrauliek veilig ontluchten of drukloos maken met Safety Bucket

De Hydraulic Safety Bucket wordt gebruikt om een hydraulische installatie of component veilig te kunnen…

4 dagen ago

Omron + Dassault Systèmes op tour door Europa

Omron Industrial Automation en Dassault Systèmes starten dit najaar de ‘Make It Excellent’-tour door Europa met…

4 dagen ago

Partnership Heudra en Rodin Machining

Rodin Machining, een snelgroeiende metaalbewerker gespecialiseerd in CNC draaien- en frezen, kondigt een strategisch partnership…

4 dagen ago

Productie in Duitse machinebouw zakt onverwacht in 2024

De productie in de Duitse machinebouwsector zal in 2024 naar verwachting met acht procent dalen,…

4 dagen ago

Aandacht kleine bedrijven voor online veiligheid vermindert

Digitale veiligheid blijft in de samenleving en economie van levensbelang. Het algemene kennisniveau en de…

4 dagen ago

Valk Welding breidt Europees netwerk uit met Finse vestiging

Valk Welding heeft zijn netwerk uitgebreid met een filiaal in Finland. Dat maakte de specialist…

5 dagen ago