Het downsizen van de zakelijke auto heeft alles te maken met het fiscale beleid van de overheid en het groene imago dat veel bedrijven graag willen uitdragen. Dat blijkt uit het tweede Nationaal Zakenauto Onderzoek 2010, een samenwerking tussen RDC en Automobiel Management dat is gepresenteerd op het Driving Business Event. Het onderzoek laat opvallende resultaten zien. De afgelopen jaren neemt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s met bijna zes procent per jaar af en die trend zet zich onverminderd voort.
Het fiscale beleid van de overheid leidt tot het gewenste resultaat dat in snel tempo voor zuinigere en milieuvriendelijkere auto’s wordt gekozen. Maar er is een negatieve bijwerking. Namelijk de groep die helemaal geen bijtelling wil en dus verklaart minder dan vijfhonderd kilometer privé met de zakenauto te rijden, neemt snel toe. Inmiddels betreft het al dik twintig procent van de zakelijke rijders die een duurdere auto in de bijtellingsklasse van 25 procent heeft. De auto die deze categorie privé aanschaft voor privéritten, blijkt in 83 procent van de gevallen aanmerkelijk minder zuinig en meer vervuilend dan de zakenauto die voor de deur staat. Deze groep mensen rijdt privé gemiddeld ook nog eens dertienduizend kilometer per jaar. Het onderzoek laat verder zien dat deze groep volgend jaar verder zal groeien naar zo’n 27 procent.
De elektrische auto gaat een grote toekomst tegemoet en volgens leasemaatschappijen al op korte termijn. In 2012 zal de elektrische auto doorbreken, denkt de meerderheid van hen. Maar de berijders zelf zijn daar minder van overtuigd. Volgens de ondervraagden zal de elektrische auto vanaf 2012 een rol spelen in de keuzemogelijkheden van de zakenrijder. Pas in 2015 zal de elektrische auto een vergelijkbare positie van de markt innemen zoals de hybrides nu doen.
De verbruikscijfers die de autofabrikanten opgeven, zijn niet haalbaar. De afwijkingen lopen op tot tientallen procenten. Hoe lager de fiscale bijtellingsklasse, des te groter blijkt in de praktijk de afwijking te zijn.
Nationaal Zakenauto Onderzoek 2010 is een samenwerking tussen Automobiel Management en RDC. Het onderzoek is voor de tweede maal gehouden. Download hier de resultaten.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…