Verkeersbordenproducent Agmi vervangt met succes stalen verkeerborden door aluminium

Agmi is er zeker niet rouwig om dat Rijkswaterstaat tegenwoordig orders openbaar aanbesteedt. Dit leidde er onder meer toe dat dit bedrijf een giga opdracht, verspreid over 5 jaar, wist te vergaren. Zodoende is het merendeel van nieuwe verkeersborden boven het Nederlandse wegennet afkomstig van deze marktleider in Nederland.  

Innoveren in aluminium

Als Agmi in 2006 niet had ingezet op innoveren om de stalen verkeersborden te gaan vervangen voor aluminium exemplaren, was het dit bedrijf ongetwijfeld minder voor de wind gegaan. Want het is vooral door deze innovatie waardoor de orderportefeuille steeds voller raakt. De aluminium borden zijn opgebouwd uit lamellen met daarover heen retro-flecterende folie waardoor naden nauwelijks zichtbaar zijn.

‘De praktijk wees uit dat ons, in eigen huis ontwikkelde systeem veel voordelen biedt ten opzichte van de stalen exemplaren van vroeger. Om er enkele te noemen: geen dauwvorming, een betere hanteerbaarheid door het lagere gewicht en de borden zijn leverbaar in pakketten, waardoor geen volumetransport nodig is. De borden zijn namelijk modulair’, legt communicatiemedewerkster Ellen Hoeben uit. Of we helemaal geen stalen borden meer maken? ‘Ja wel hoor. Als klanten daarom vragen doen we dat zeker. Dat doen ze soms als ze al eerder stalen exemplaren bij ons bestelden en er geen budget is om alles door aluminium te laten vervangen’.

Grotere hal

Omdat het aluminium zo goed aanslaat in de markt en een verdere groei wordt verwacht, verhuisde Agmi onlangs naar een groter bedrijfspand dat ongeveer een keer zo groot is als het vorige. Hier wordt vooral het accent gelegd op een nog efficiëntere en duurzamere wijze van produceren. Bovendien nam het aantal medewerkers van 65 toe naar 100.

In het nieuwe onderkomen is bovendien een hal gereserveerd voor de nieuwe opgerichte afdeling voor de productie van aluminium constructies als portalen, zweepmasten, T-masten en bermopstellingen. Deze extra hal is nodig omdat deze grotere constructies veel meer ruimte in beslag nemen dan de verkeersborden, die van dichtbij trouwens toch ook al veel groter lijken, dan dat je ze boven de wegen ziet hangen.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago