Kabelfabrikant Lapp bestond vorig jaar 50 jaar. Door de crisis schoof het bedrijf het hele feest een jaartje op. In juni dit jaar kwamen er tweeduizend mensen af op het feest in Stuttgart. Vraag en Aanbod was van de partij.
De oprichters van U.I. Lapp GmbH, Oskar en Ursula Lapp, zijn exemplarisch voor deze instelling. Eind jaren vijftig begonnen in de garage met een kapitaaltje van 50.000 Mark, haalde het bedrijf onder leiding van de twee zonen Siegbert en Andreas Lapp in het topjaar 2007 een omzet van een dikke 800 miljoen euro. Niet te beroerd om de handen uit de mouwen te steken, zuinigheid en consequent terugploegen van winsten in nieuwe activiteiten, waren van begin af aan kenmerkend voor de ondernemingsstrategie van dit familiebedrijf. Maar het succes van Lapp was ook het resultaat van slim marketingdenken en innovatie. Lapp kwam als eerste met kleurcoderingen voor kabels; het bedrijf zorgde ook als eerste voor dunnere litzes, en het was de eerste die consequent inzette op maximaal buigzame of flexibele kabels. Niemand anders in de kabelmarkt kwam eerder op het idee. Lapp heeft een eigen vestiging in Waalre en dient van daaruit de Benelux.
Rust weer terug
De merknaam waar Lapp enorm mee gescoord heeft, is het inmiddels bekende Ölflex, de oliebestendige, flexibele kabel; een product met nu honderden varianten, toegespitst op verschillende toepassingen. Lapp heeft al meer dan 2,7 miljoen kilometer van deze kabel geproduceerd. Maar ook de huidige crisis hakte er bij Lapp keihard in; immers gevestigd in Stuttgart met zijn vele klanten in de auto-industrie en machinebouw, viel de omzet in 2008/2009 met maar liefst 37 procent terug tot 508 miljoen. Van de drieduizend medewerkers moesten er vierhonderd afscheid nemen. Logisch dat er in het jubileumjaar geen feest gevierd werd. Inmiddels lijkt de rust weergekeerd. In het laatste boekjaar werd weer een winst van 10 miljoen euro geboekt. Het dal lijkt bereikt en Lapp verwacht weer een voorzichtig aantrekkende markt.
Familiebedrijf
Kenmerkend voor de Duitse industrie is niet alleen het spreekwoordelijke vakmanschap en ‘Gründlichkeit’, maar ook het grote belang van het familiebedrijf. Met name in de machinebouw en de toelevering daarvan zijn er tal van toonaangevende firma’s actief, die nog steeds eigendom zijn van de oprichters; tegenwoordig vooral van de tweede en derde generatie. Algemeen bekend is ook dat in diezelfde sector de wereldwijde economische crisis (Duitsers noemen dat heel indrukwekkend ‘die Weltwirtschaftskrise’) de laatste twee, drie jaar duchtig huisgehouden heeft. In 2009 werden er omzetverliezen geleden van soms wel meer dan 35 procent. En desondanks zie je dat er amper aanbieders van de markt verdwenen zijn. De Duitse variant van de deeltijd-WW, de ‘Kurzarbeit’, is daar zeker debet aan. Maar ook de ondernemingsmentaliteit van het Duitse familiebedrijf speelt hier een grote rol in. Juist de niet-beursgenoteerde bedrijven weten beter met de crisis om te gaan dan de grote beursgenoteerden waar flitskapitaal en hebzuchtige ‘Heuschrecken’ (sprinkhanen) de lakens uitdelen. Ondernemers in het Duitse familiebedrijf hebben een lang geheugen en hebben vaak meerdere crisisperiodes meegemaakt. Ze weten dat na tijden van voorspoed tegenslagen normaal zijn. Daarbij houden ze er niet van de handdoek in de ring te gooien. Nederlandse voetballiefhebbers weten het maar al te goed, ook in de laatste minuut kun je nog scoren. Daar komt bij dat werkgevers en werknemers trouw aan elkaar zijn. In tegenstelling tot Angelsaksisch georiënteerde bedrijven waar bij de minste tegenslag meteen ontslagen vallen, probeert het Duitse mkb zijn werknemers zo lang mogelijk vast te houden.
Medaille Ursula Lapp
Behalve ereburger van de stad Stuttgart, werd de 80-jarige Ursula Lapp tijdens het jubileum nog eens geëerd door de politiek. De minister-president van Baden-Württemberg Stefan Mappus reikte hoogstpersoonlijk de Staufermedaille uit vanwege ‘ondernemersdurf en perspectief van de oprichtster’. De Staufermedaille is de hoogste orde van het land Baden-Württemberg. ‘Ursula Lapp heeft samen met haar man Oskar Lapp een indrukwekkende onderneming opgebouwd. Daarmee heeft ze geschiedenis geschreven, als bedrijf en als technologie. Ursula Lapp is niet alleen een geweldige onderneemster, maar is ook op allerlei manieren sociaal betrokken.’ Eerder ontving Ursula Ida Lapp het Bundes Verdienst Kreuz, de hoogste orde van de Bondsrepubliek.