Vorig jaar gaven Nederlandse exporteurs nog een 7,2 als rapportcijfer, hun vertrouwen beoordelen ze nu met een 6,6. De afname hangt samen met internationale politieke spanningen.
Ruim twee op de vijf exporteurs beschouwen een handelsoorlog als grootste bedreiging van hun business, op de voet gevolgd door geopolitieke onrust. Vooralsnog zijn Nederlandse bedrijven wel positief over hun groeivooruitzichten. Zij verwachten dit jaar een groei van gemiddeld 8 procent te realiseren. Dit blijkt uit de 21ste editie van Trends in Export , het jaarlijkse onderzoek van Atradius en evofenedex naar trends, knelpunten en verwachtingen van de Nederlandse export.
Bart Jan Koopman, directeur van evofenedex vindt het niet verwonderlijk dat het vertrouwen van Nederlandse exporteurs afneemt. ‘De mogelijke handelsoorlog van president Trump is nog allerminst beslecht en de Amerikaanse economie presteert duidelijk minder goed. Zo was in 2018 sprake van het grootste Amerikaanse handelstekort in de laatste tien jaar. China heeft last van de invoerheffingen en het verslechterde internationale klimaat. Dichterbij huis zijn in Nederland de gevolgen voelbaar van de economische achteruitgang in Duitsland. Als je hierbij de Europese spanningen van de brexit, Italiaanse begrotingstekorten en de onrust in Frankijk optelt, is er geen reden voor groot optimisme.’
Meeste export naar landen eurozone
Uit het trends onderzoek bleek verder dat de omzet uit Nederlandse export in 2018 met gemiddeld negen procent steeg. Driekwart van de bedrijven heeft deze omzetgroei te danken aan een groeiende orderportefeuille. Nederlandse bedrijven realiseerden de hoogste omzet in andere lidstaten van de Europese Unie. De eurozone is goed voor bijna zeventig procent van de omzet uit export. Voor vier op de vijf exporteurs blijft Europa ook op de middellange termijn de meest kansrijke regio. Duitsland is, net als in voorgaande jaren, onbetwist de belangrijkste handelspartner van Nederland. In de top vijf van landen waar de hoogste omzetstijging is gerealiseerd, staan de Verenigde Staten, Polen, China, Japan en Duitsland. Iran wordt veruit het vaakst genoemd als land waar bedrijven (67 procent) in 2018 juist minder omzet realiseerden.
Oost-Europa en Midden-Oosten meest kansrijke markten
Hoewel ruim een derde van de exporteurs in 2018 nieuwe markten heeft betreden, noemen zij dit minder vaak als drijvende kracht achter hun omzetgroei. In 2019 worden Oost-Europa en het Midden-Oosten beschouwd als meest kansrijke nieuwe afzetmarkten. Hierna volgen de Baltische Staten, Finland en Duitsland. Buiten Europa behoren achtereenvolgens Zwitserland, Noorwegen, de VS, Rusland, China en Turkije tot de meest populaire afzetmarkten.
Het gehele trends rapport is hier terug te lezen.