Actueel

Vliegende waterstofboot ondergaat doop in Zevenhuizen

Het TU Delft Hydro Motion Team onthult op maandag 23 mei een zelfgemaakte vliegende waterstofboot in Zevenhuizen. Met deze boot, die door ruim 25 studenten werd gebouwd, wil het team deze zomer deelnemen aan het wereldkampioenschap in Monaco.

TU Delft Hydro Motion Team maakte vliegende waterstofboot

De door het TU Delft Hydro Motion Team gemaakte vliegende waterstofboot zal gedoopt worden door  Raoul Boucke, Tweede Kamerlid namens D66 en tijdens zijn carrière steeds actief bezig met klimaat en energiepolitiek. Het studententeam van TU Delft Hydro Motion Team is enkele jaren geleden gestart met de bouw van een waterstofboot.

Het resultaat is een zeewaardige boot, compleet uitgerust met een waterstofsysteem en sterke draagvleugels onder de boot. Bij een snelheid van 45 kilometer per uur zorgen de draagvleugels ervoor dat de boot, een monohull van ruim 1000 kilogram, boven het water vliegt. Dit principe is vergelijkbaar met dat van een vliegtuig. Wanneer de rompen van de boot boven het water vliegen, ondervinden ze drastisch minder weerstand dan in het water. Op deze manier gebruikt de boot erg weinig energie.

50 kilometer per uur

De boot wordt bestuurd door drie piloten en haalt snelheden tot wel 50 kilometer per uur. In de boot van de studenten wordt waterstofgas onder hoge druk bewaard in een tank aan boord. De brandstofcel brengt deze waterstof samen met zuurstof uit de lucht en genereert zo elektriciteit. Hiermee wordt de motor aangedreven en vaart de boot.

Van 4 tot 9 juli zal het studententeam strijden voor de wereldtitel in Monaco. De studenten doen mee aan de Open Sea Class van de Monaco Energy Boat Challenge. Ze gaan voor de overwinning van de lange afstandsrace met de innovatieve boot.

Potentieel van waterstof

Hiermee willen ze de potentie van waterstof aangedreven boten demonstreren. Eerder maakte het team van TU Delft zonneboten. Na 15 jaar werd in 2020 een grote stap gezet met de overgang naar waterstof. Met de hulp van alumni en partnerbedrijven gingen de studenten de nieuwe uitdaging aan. Ze schakelden over van het opwekken van groene energie naar de opslag ervan. Het aan boord kunnen opslaan van groene energie is een essentiële stap om de scheepvaart te vergroenen. Zeker bij grotere schepen en lange afstanden is er behoefte aan een medium dat in weinig volume veel groene energie kan opslaan. Waterstof zou hiervoor een goede optie zijn.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

5 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago