Vliegtuig met hybride elektrische aandrijving (filmpje)

De DA36 E-Star 2, die ook op de luchtvaarttentoonstelling in Parijs is voorgesteld (zie filmpje), heeft een zogenaamde serieel-hybride elektro-aandrijving voor geluidarm en energiezuinig vliegen. Nadat een eerder model in 2011 al had aangetoond dat een serieel-hybride elektro-aandrijving voor vliegtuigen in principe mogelijk is, laat de tweede generatie nu zien dat de technologie ook voor commercieel gebruik inzetbaar is.

Meer vermogen

Siemens, EADS en Diamond Aircraft werken al een aantal jaar aan deze aandrijftechniek, waarmee het brandstofverbruik en de emissies met een kwart kunnen worden teruggedrongen. Een elektromotor met een continuvermogen van 65 kilowatt drijft de propeller van het tweepersoonsvliegtuig aan. De stroom wordt geleverd door een kleine wankelmotor met generator, die gelijkmatig op laag vermogen loopt en daarom maar weinig brandstof verbruikt. De energie die voor de start nodig is, komt van een accu van EADS. Deze wordt tijdens de vlucht weer bijgeladen. Converters van Siemens voeden de elektromotor met stroom uit de accu en de generator. Het vliegtuig start elektrisch, zachtjes en met een laag brandstofverbruik, en biedt toch voldoende vliegbereik. Siemens heeft voor het project een nieuw, geïntegreerd aandrijfsysteem ontwikkeld, waarin alle componenten optimaal op elkaar zijn afgestemd. Vergeleken met het eerdere model uit 2011 is de hybride aandrijving zo’n 100 kilo lichter. Per kilo gewicht levert de motor van de DA36 E-Star 2 vijf maal zo veel vermogen als conventionele aandrijvingen. Research-medewerkers van het wereldwijd actieve Corporate Technology (CT) van Siemens ontwikkelen voor het elektrisch vliegen elektromotoren met een zeer hoge vermogensdichtheid, waarbij in de toekomst ook de hogetemperatuur supergeleiding zal worden toegepast. CT levert bovendien het systeem dat de commando’s van de piloot omzet in de besturing van de gehele aandrijflijn en de accu’s.

Vijftig tot honderd passagiers

De parameters voor transportcapaciteit en vliegbereik die het vliegtuig biedt, zijn realistisch voor commerciële doeleinden. Bovendien is het vermogen van het aandrijfsysteem schaalbaar voor vliegtuigen met vijftig tot honderd passagiers. Siemens en EADS zijn nu voor de langere termijn een re-search-partnerschap met Diamond Aircraft aangegaan. Gezamenlijk doel is de invoering van hybride aandrijfsystemen in helicopters en passagiersvliegtuigen.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago