Vliegwielaandrijving op kraan bespaart 40 procent brandstof

Het concept is onder meer toepasbaar in de transportsector en in de grond-, weg- en waterbouw. ‘Deze investering verdien je binnen enkele jaren terug’, stelt woordvoerder Paul Beentjes. ‘Wij onderzoeken nu de mogelijkheden om meer kranen te voorzien van dit systeem.’

Meer besparing

‘Overal waar sprake is van vermogenswisselingen, kun je energie terugwinnen’, verklaart Frans Thoolen, programmamanager bij Centre for Concepts in Mechatronics. CCM ontwikkelde het concept van het vliegwiel enkele jaren geleden. In 2010 werd, met subsidie van Haven Amsterdam, voor het eerst een kraan voorzien van een vliegwielaandrijving. Maja Stuwadoors is enthousiast over de resultaten. ‘Wat ons betreft is de proef volledig geslaagd’, stelt Beentjes. ‘De inschatting was dat wij circa 30 procent zouden kunnen besparen op de brandstofkosten. Nu blijkt zelfs een besparing tot 40 procent realistisch.’

Minder uitstoot

De Cornelis Tromp, de kraan waarin deze techniek is geïmplementeerd, verbruikt gemiddeld 80 liter gasolie per uur. ‘En de brandstofprijzen stijgen voortdurend. Daar hebben wij nu veel minder last van’, vertelt Beentjes. ‘Het maakt echt een groot verschil en dat komt natuurlijk ook onze concurrentiepositie ten goede.’ Behalve de besparing op de brandstofkosten zijn er meer voordelen. ‘Met dit systeem reduceer je de piekbelasting van de dieselmotoren. Ze draaien veel gelijkmatiger. Een generator loopt het meest economisch als hij vrijwel continu op tachtig procent van het vermogen draait. En hoe langer je draait, des te beter het wordt. Dat heeft weer een positief effect op de levensduur. Bijkomend voordeel is dat wij in plaats van drie of vier generatoren nog slechts twee generatoren in hoeven te zetten. En los van alle financiële voordelen wordt ook nog eens de uitstoot van schadelijke stoffen aanzienlijk verminderd.’

Overal inzetbaar

‘Het mooie is dat het principe ook toepasbaar is in andere sectoren’, vertelt Frans Thoolen. ‘Het gaat erom dat er sprake is van vrijkomende energie. Dat kan zijn bij het vieren van een last maar ook bij het afremmen van een voertuig. Die energie sla je op en kun je met behulp van een vliegwielaandrijving vervolgens opnieuw gebruiken.’ CCM is van plan de ontwikkeling over te dragen aan een bedrijf dat het vervolgens in de markt zal zetten. Op welke termijn ook andere bedrijven een dergelijk systeem kunnen laten installeren, is nog niet bekend.

Evert Bruinekool

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago