Derde klas vmbo-leerlingen van het Scala College uit Alpen aan den Rijn waren onlang te gast bij VTL Erkend Opleider Verkeersschool Bremmer. In het kader van sectororiëntatie stonden twee onderdelen op het programma: vrachtauto- en vorkheftruck rijden. Met deze doen-workshops konden de leerlingen een praktisch kijkje nemen in de sector transport en logistiek.
De leerlingen kregen als bijrijder in een vrachtauto de kans om het verkeer vanuit de vrachtautocabine te ervaren. Hierbij was extra aandacht voor de ‘dode-hoek’ van een vrachtauto. Tijdens het meerijden werd het de leerlingen duidelijk dat de vele spiegels op een vrachtauto een reden hebben. Een chauffeur moet andere weggebruikers goed in de gaten kunnen houden.
Pallets stapelen: koud kunstje
Bij het onderdeel vorkheftruckrijden kregen de leerlingen de opdracht om diverse vorkheftruck handelingen te verrichten. Eén van deze handelingen was het kaarsrecht stapelen van pallets in een zo kort mogelijke tijd. Sommige leerlingen hadden hier geen enkel probleem mee, anderen zouden nog wel een paar lessen nodig hebben. ‘Echt leuk’, ‘toch wel moeilijker dan verwacht’ en ‘door zo’n ritje op de heftruck weet je veel beter hoe het nu echt is om op zo’n ding te zitten’ waren een aantal reacties van de leerlingen. De leerlingen waren enthousiast en volgden de aanwijzigen van de instructeur nauwkeurig op.
Jongeren hard nodig
Het merendeel van de leerlingen heeft nog geen definitieve keuze gemaakt voor een vervolgopleiding. Mochten ze kiezen voor transport en logistiek dan kunnen ze via VTL een opleidingstraject volgen. Het bezoek van de leerlingen was in het kader van de praktische sectororiëntatie (pso) die het Scala College jaarlijks organiseert. Leerlingen maken zo kennis met de praktijk van diverse sectoren. VTL en Verkeersschool Bremmer werkten graag mee aan dit initiatief. Het opleiden van jongeren en aan het werk helpen in de sector is een belangrijke taak van VTL. Instroom van jonge mensen in de sector is voor in de toekomst hard nodig, want de sector transport en logistiek verwacht een totale behoefte aan 55.000 chauffeurs tot 2015.