Verspaning Sas van Gent heeft op 6 september met een open dag de nieuwbouw in gebruik genomen. Daarin staat een opmerkelijke halfportaalkraan waarmee volbelast om de hoek kan worden gereden en gewerkt.
De nieuwe hal was nodig vanwege onder andere een nieuwe grote bedfreesmachine, een Soraluce FP-12000. Het vloeroppervlak is hiermee verdubbeld. Haaks op de bestaande hal is een nieuwe hal gebouwd. En tussen de bestaande hal en de nieuwe hal is een verbindingshal aangebouwd. De nieuwbouw werd op 6 september officieel in gebruik genomen door Jan Lonink , burgemeester van Terneuzen en directeur Peter Hoornaert.
Om de hoek hijsen
‘Al voor de nieuwbouw zijn we een oplossing gaan zoeken om met één van onze bestaande drie 5 tons halfportaalkranen ook om de hoek met volle belasting te kunnen rijden en werken’, zegt Peter Hoornaert, algemeen directeur van Verspaning Sas van Gent. ‘We hebben ruim van te voren hier over nagedacht en onze ideeën daarover volledig in eigen beheer verder uitgewerkt’, aldus Hoornaert.
Het principe is dat de lage kraanbaan dus de rail, in de werkplaatsvloer waarop de loopwielen onder het draagportaal van de halfportaalkraan lopen, in een hoek van 90 graden doorloopt in de nieuwbouw. (zie foto – boven) Voor de hoge kraanbaan van deze halfportaalkraan hebben we een draaibare balkconstructie bedacht die in de overgang van de ene naar de andere hal ook 90 graden meedraait met de beweging van de halfportaalkraan. (zie foto – onder)
Veiligheid
‘Het belangrijkste van dit ontwerp’, zegt Hoornaert, ‘is dat de veiligheid ten alle tijden is gewaarborgd doordat alle veiligheidsvoorzieningen uitsluitend mechanisch zijn uitgevoerd zodat de kraan niet van de rail van de bovenkraanbaan kan lopen. Ook bij stroomuitval blijven alle veiligheidsvoorzieningen in werking.‘
Met dit ontwerp en de bouw van dit systeem hebben we zeer veel praktische ervaring opgedaan en willen dit verder commercialiseren. Met Konecranes heeft Verspaning Sas van Gent een afspraak gemaakt om dit ontwerp eventueel voor hun klanten uit te werken en te commercialiseren.
‘Overigens’, zegt de directeur, ‘zijn we hierin niet merk gebonden en zijn we natuurlijk bereid dit systeem ook voor andere kranenbouwers commercieel uit te werken
De loopwielen lopen onder het draagportaal van de halfportaalkraan (boven) en voor de hoge kraanbaan is een draaibare balkconstructie bedacht ( onder).