2.200 bezoekers ontdekten de laatste ontwikkelingen in de 42 lezingen en bij de 80 exposanten tijdens de negende editie van vakbeurs RapidPro. Met de slogan ‘Define. Design. Produce’ stelde deze editie de volwassenwording van de digital en additive manufacturing industrie centraal, met focus op concrete toepassing en return on investment.
De ontwikkelingen binnen de digital en additive manufacturing gaan snel en de vraag binnen de industrie is veranderd. Waar tot voor kort de maakindustrie zich nog bezighield met de vraag wat additive manufacturing precies was, speelt concrete toepassing, het oplossen van problemen en RoI inmiddels een steeds grotere rol. Naast mogelijkheden zijn er ook uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van business development, (nieuwe) materialen, hard- en software integratie, kwaliteit en juridische aspecten.?
‘digital manufacturing heeft het afgelopen jaar een grote stap gezet in de volwassenwording. Op RapidPro werd duidelijk dat zowel leveranciers als klanten klaar zijn voor concrete implementaties van oplossingen op diverse gebieden, van 3D-scannen, reversed engineering en prototyping tot serieproductie met AM. Het delen van successen in deze is essentieel en RapidPro zal daar, in samenwerking met partners zoals Flam3D en 3D printmagazine, in komende edities een steentje aan blijven bijdragen’, aldus Tom Wessels, eventmanager RapidPro. Dat er steeds meer toepassingen voor de maakindustrie zijn, bleek ook op de beursvloer bij de 80 exposanten. Zo presenteerde onder andere Lay3rs de mogelijkheden van 3D-printerfarms, liet AM-flow zien dat schaalvergroting bij 3D-printen realiteit wordt met de AM-vision high speed sorteermachine en presenteerde MakerPoint de miniFactory Ultra die polymeerprinten mogelijk maakt.
Voor 2020 staat de tiende editie gepland op 4 en 5 maart.