Vooral onzekerheid bij Metaalunie-leden over failliet Imtech

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De Koninklijke Metaalunie heeft een bedrijfsjuridisch team klaarstaan voor hulp aan lidbedrijven die zaken doen met één of meerdere delen van het failliete Imtech. ‘We hebben sinds 14 augustus behoorlijk wat telefoontjes gehad van bedrijven die zaken doen met één van de 124 bedrijven die vallen onder de Imtech-vlag. Rode draad in die telefoontjes is de onzekerheid waarin deze bedrijven verkeren. Onzekerheid omdat niet bekend is welke Imtech-bedrijven een doorstart gaan maken’, zegt bedrijfsadviseur en stafjurist Fred Schoenmakers van de Metaalunie.

‘We hebben de bewindvoerders gevraagd zo snel mogelijk duidelijkheid te geven welke onderdelen een doorstart gaan maken en welke niet.’ Uit het verleden weet Schoenmakers echter dat dat nog wel even kan duren. Hij weet uit ervaring met Fokker en DAF dat daar zo maar een paar weken overheen kan gaan. ‘Dus moeten we het doen met wat we nu weten. En dat is niet veel.’

124 bedrijven

 Uit een persbericht van afgelopen dinsdag van de curatoren van Royal Imtech nv weten we dat de aandelen in de divisie Imtech Traffic & Infra nu in handen zijn van Egeria. Hiermee is de werkgelegenheid van 1.965 (waarvan 994 in Nederland) van de in totaal 2.093 medewerkers van deze divisie veilig gesteld. Inclusief de eerdere verkopen van de divisies Imtech Marine en Imtech Nordic zijn hiermee nu circa 9.300 banen veiliggesteld, waarvan circa 2.300 in Nederland.
‘Van lang niet alle delen van Imtech is trouwens duidelijk dat ze tot de Imtech-groep behoren’, zegt Schoenmakers. Zo behoren bedrijven als Kiekens, Van Looy Group en Peek Traffic ook tot het concern. Uit KvK-stukken blijkt dat er onder Royal Imtech NV een kerstboom van ongeveer 124 bedrijven hangt. En daar zullen veel bedrijven en Metaalunie-lidbedrijven zaken mee doen.

 Imtech – KvK – concernrelaties Imtech Netherlands B.V..

 

Onzekerheid

‘De aard van de reacties van de Metaalunie-leden is vooral onzekerheid’, zegt Schoenmakers. ‘Als eerste onzekerheid over de betalingen; krijg ik openstaande posten overgemaakt. Een ander risico is of je reeds geproduceerde delen wel of niet moet gaan uitleveren met het gevaar dat er uiteindelijk niet betaald wordt. In dat geval is het heel belangrijk te weten of onderdelen een kans maken op een doorstart’, aldus de bedrijfsadviseur.
‘Verder is er onzekerheid over of je een verworven opdracht ook moet afmaken en tot slot over of je wel of niet aan een opdracht moet beginnen. Ook kreeg ik een vraag of je een reeds afgeleverd product moet terughalen en of dat kan via het zogeheten eigendomsvoorbehoud .’ Dat kan niet altijd vanwege andere onderliggende overeenkomsten.

Vorderingen

Schoenmakers weet dat er bedrijven zijn die financieel in de problemen komen als de uitstaande vorderingen uiteindelijk niet worden betaald. ‘Ik heb bedrijven aan de lijn gehad die zeggen dan in problemen te komen.’


Metaalunie-leden die zaken doen met Imtech, kunnen terecht bij het Metaalunieteam via bj@metaalunie.nl of telefoonnummer 030-605 33 44.