Uit in totaal zo’n tachtig overnamekandidaten is investeringsvehikel Ataer Holding van het Turkse pensioenfonds Oyak gekozen als ‘voorkeursbieder’. Ataer Holding zou een ‘aanvaardbaar bod’ hebben gedaan voor de overname van het gehele bedrijf. Hiermee zou ook het Nederlands FN Steel in handen komen van de Turkse investeringsgroep.
British Steel geeft aan nu exclusieve gesprekken te gaan voeren met Oyak. De Turkse partij geeft aan nu twee maanden lang de tijd te krijgen om financiële, juridische en operationele zaken uit te zoeken. Tijdens deze ‘exclusiviteitsperiode’ worden onderhandelingen gevoerd met klanten, leveranciers, werknemers en vakbonden. Na een succesvolle afronding eind oktober wordt verwacht dat de overdracht nog in 2019 plaats zal vinden.
Algemeen directeur Süleyman Sava? Erdem van Oyak zei over de nieuwe investering: ‘Wij geloven in het belang van het samenvoegen van de spelers van de wereldranglijst in onze Groep. We hebben een van de grootste successen van de Turkse staalindustrie bereikt en hebben een voorlopige overeenkomst getekend om de industriële reus van het Verenigd Koninkrijk, British Steel, te kopen. Wij zullen de mogelijkheden wereldwijd blijven evalueren in lijn met onze groeigerichte visie en wij zullen onze investeringen voortzetten om onze leden een duurzaam hoog voordeel te bieden.’
Banen gered?
Met het faillissement van British Steel stonden (inclusief toeleveranciers) 25.000 banen op de tocht. Die zouden met de overname van British Steel behouden blijven. De Financial Times weet echter te melden dat de kans groot is dat er na de overname juist enkele honderden banen zouden verdwijnen. Dit heeft te maken met de vermeende productiviteitsboost die Ataer Holding wil geven aan British Steel. Naast het opschalen van de productie bij Scunthorpe van 2,8 miljoen ton naar 3,2 miljoen ton in de toekomst, wil het bedrijf ook dat Scunthorpe straks draait op gas in plaats van kolen. Hiervoor hoopt het bedrijf op steun van de Britse regering.
British Steel toont hoe de productie in Scunthorpe in zijn werk gaat, hier nog op kolen, in de toekomst wellicht met gas: