Technische bedrijven zijn volop in beweging en de ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Een technisch hoogwaardig product is tegenwoordig onvoldoende om de concurrentie het hoofd te bieden. In deze markt met toenemende verzadiging speelt marketing een steeds belangrijkere rol, zowel voor de acquisitie als voor het beheren van bestaande relaties. Industriële marketing helpt bedrijven om tot betere resultaten te komen en de focus op de klant te versterken. Om technische bedrijven te ondersteunen op marketinggebied organiseert Vraag en Aanbod een eendaagse cursus Industriële marketing op donderdag 24 mei in Utrecht. De kosten zijn 495 euro (exclusief btw), maar abonnees van Vraag en Aanbod ontvangen 10 procent korting.
Tijdens de cursus komen alle aspecten van industriële marketing voorbij. Voorbeelden van de onderwerpen die aan bod komen zijn: waardecreatie in industriële markten, de analyse van de waardeketen, klantanalyse, industrieel aankoopgedrag, concurrentieanalyse, segmentatie in industriële markten, strategische keuzes, waardeproposities bouwen en businesscommunicatie zoals sales en accountmanagement en social media. Na de cursus zijn de deelnemers in staat om de ingrediënten van een industriële marketingstrategie te benoemen en in te vullen, een analyse van hun markt uit te voeren, marktsegmenten te identificeren waarbij de ‘fit’ tussen aantrekkelijkheid en concurrentiekracht optimaal is, een waardepropositie te definiëren en communicatie-instrumenten te beoordelen op basis van effectiviteit en efficiency.
De doelgroep van de cursus industriële marketing van Mybusinessacademy is het middenkader van alle bedrijven gericht op handelen en toeleveren in de sectoren: metaal, hout, kunststof, bouw, (intern) transport, elektrotechniek en automatiseringsbranche. De gewenste vooropleiding is mbo plus-/hbo-niveau.
De opleiding wordt verzorgd door drs. Jos Fleischeuer. Fleischeuer is bedrijfseconoom met als afstudeerspecialisatie industriële economie/marketing. Sinds 2001 is hij actief als adviseur en opleider op het gebied van industriële marketing. In deze hoedanigheid heeft hij veel kennis en ervaring met betrekking tot marketing- en communicatieprocessen in technische bedrijven. Sinds 2009 heeft Fleischeuer een eigen onderneming die technische ondernemingen ondersteunt bij de verbetering van de marketingfunctie.
De training duurt van 9.30 tot 16.45 uur. De cursus begint met theorie en deze theorie wordt vervolgens door middel van cases en voorbeelden praktisch uitgewerkt. De tijden zijn als volgt:
9.00 – 9.30 uur: Ontvangst
9.30 – 12.30 uur: Theorie, inzichten, discussie
12.30 – 13.30 uur: Lunch
13.30 – 15.00 uur: Vervolg theorie, inzichten, discussie
15.00 – 16.30 uur: Toepassing/case: ‘Industriële Marketing in action’
16.30 – 16.45 uur: Evaluatie en afsluiting
Meer informatie of aanmelden: Nienke Wirtz, n.wirtz@mybusinessmedia.nl
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…