Vraag en Aanbod biedt cursus industriële marketing aan

Technische bedrijven zijn volop in beweging en de ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Een technisch hoogwaardig product is tegenwoordig onvoldoende om de concurrentie het hoofd te bieden. In deze markt met toenemende verzadiging speelt marketing een steeds belangrijkere rol, zowel voor de acquisitie als voor het beheren van bestaande relaties. Industriële marketing helpt bedrijven om tot betere resultaten te komen en de focus op de klant te versterken. Om technische bedrijven te ondersteunen op marketinggebied organiseert Vraag en Aanbod een eendaagse cursus Industriële marketing op donderdag 24 mei in Utrecht. De kosten zijn 495 euro (exclusief btw), maar abonnees van Vraag en Aanbod ontvangen 10 procent korting.

Onderwerpen

Tijdens de cursus komen alle aspecten van industriële marketing voorbij. Voorbeelden van de onderwerpen die aan bod komen zijn: waardecreatie in industriële markten, de analyse van de waardeketen, klantanalyse, industrieel aankoopgedrag, concurrentieanalyse, segmentatie in industriële markten, strategische keuzes, waardeproposities bouwen en businesscommunicatie zoals sales en accountmanagement en social media. Na de cursus zijn de deelnemers in staat om de ingrediënten van een industriële marketingstrategie te benoemen en in te vullen, een analyse van hun markt uit te voeren, marktsegmenten te identificeren waarbij de ‘fit’ tussen aantrekkelijkheid en concurrentiekracht optimaal is, een waardepropositie te definiëren en communicatie-instrumenten te beoordelen op basis van effectiviteit en efficiency.

Doelgroep

De doelgroep van de cursus industriële marketing van Mybusinessacademy is het middenkader van alle bedrijven gericht op handelen en toeleveren in de sectoren: metaal, hout, kunststof, bouw, (intern) transport, elektrotechniek en automatiseringsbranche. De gewenste vooropleiding is mbo plus-/hbo-niveau.

Docent

De opleiding wordt verzorgd door drs. Jos Fleischeuer. Fleischeuer is bedrijfseconoom met als afstudeerspecialisatie industriële economie/marketing. Sinds 2001 is hij actief als adviseur en opleider op het gebied van industriële marketing. In deze hoedanigheid heeft hij veel kennis en ervaring met betrekking tot marketing- en communicatieprocessen in technische bedrijven. Sinds 2009 heeft Fleischeuer een eigen onderneming die technische ondernemingen ondersteunt bij de verbetering van de marketingfunctie.

Invulling Cursus

De training duurt van 9.30 tot 16.45 uur. De cursus begint met theorie en deze theorie wordt vervolgens door middel van cases en voorbeelden praktisch uitgewerkt. De tijden zijn als volgt:

9.00 – 9.30 uur: Ontvangst

9.30 – 12.30 uur: Theorie, inzichten, discussie

12.30 – 13.30 uur: Lunch

13.30 – 15.00 uur: Vervolg theorie, inzichten, discussie

15.00 – 16.30 uur: Toepassing/case: ‘Industriële Marketing in action’

16.30 – 16.45 uur: Evaluatie en afsluiting

Meer informatie of aanmelden: Nienke Wirtz, n.wirtz@mybusinessmedia.nl

De redactie

Recent Posts

Hydrauliek veilig ontluchten of drukloos maken met Safety Bucket

De Hydraulic Safety Bucket wordt gebruikt om een hydraulische installatie of component veilig te kunnen…

4 dagen ago

Omron + Dassault Systèmes op tour door Europa

Omron Industrial Automation en Dassault Systèmes starten dit najaar de ‘Make It Excellent’-tour door Europa met…

4 dagen ago

Partnership Heudra en Rodin Machining

Rodin Machining, een snelgroeiende metaalbewerker gespecialiseerd in CNC draaien- en frezen, kondigt een strategisch partnership…

5 dagen ago

Productie in Duitse machinebouw zakt onverwacht in 2024

De productie in de Duitse machinebouwsector zal in 2024 naar verwachting met acht procent dalen,…

5 dagen ago

Aandacht kleine bedrijven voor online veiligheid vermindert

Digitale veiligheid blijft in de samenleving en economie van levensbelang. Het algemene kennisniveau en de…

5 dagen ago

Valk Welding breidt Europees netwerk uit met Finse vestiging

Valk Welding heeft zijn netwerk uitgebreid met een filiaal in Finland. Dat maakte de specialist…

5 dagen ago