Vraag naar mobiele robots blijft groeien ondanks tegenwind

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De wereldwijde markt voor mobiele robots groeit minder snel dan verwacht. Een nieuwe analyse wijst op een daling van achttien procent in de marktprognose voor 2027, veroorzaakt door een reeks macro-economische factoren. Deze vertraging in de vraag betekent dat fabrikanten en retailers hun investeringen in automatisering op de lange baan schuiven. Een snelle doorbraak in de inzet van autonome mobiele robots (AMR’s) lijkt voor 2027 niet meer haalbaar.

Tags:
Foto: DALL-E

Het rapport van Interact Analysis schetst een somber beeld van de huidige omstandigheden. ‘De nasleep van de pandemie, tegenvallende economische prestaties van China en geopolitieke spanningen zoals de oorlog in Oekraïne, hebben een rem gezet op de vraag naar mobiele robots’, aldus Ash Sharma, chief commercial officer en VP voor de afdeling Robotics & Warehouse Automation bij Interact Analysis. Daarnaast blijft de vraag naar elektrische voertuigen in de automobielsector achter, wat investeringen in geavanceerde automatisering vertraagt.

Lange termijn blijft rooskleurig

Ondanks de uitdagingen op korte termijn, blijft de langetermijnverwachting positief. Tot 2030 wordt jaarlijks een groei van twintig tot dertig procent in de omzet verwacht. Sharma benadrukt dat bedrijven mobiele robots steeds vaker inzetten om risico’s van arbeidskrapte en stijgende loonkosten te verkleinen. Het rendement op deze investeringen wordt aantrekkelijker, zeker nu arbeidskosten wereldwijd blijven stijgen.

Een opvallende trend is de toenemende schaalgrootte van robotprojecten, wat gepaard gaat met intensievere interne afwegingen en langere verkoopcycli. Toch worden de marktkansen hierdoor niet minder, aldus het rapport.

China’s dominante rol onder druk

China blijft de grootste afzetmarkt voor mobiele robots en was in 2023 verantwoordelijk voor ruim zeventig procent van de toename in leveringen. Desondanks leidde dit slechts tot 32 procent van de wereldwijde omzetgroei, door relatief lage prijzen in de regio. Met afzwakkende binnenlandse vraag richten Chinese leveranciers zich steeds meer op internationale markten. Dit brengt echter risico’s met zich mee, zoals mogelijke handelsbeperkingen in Europa en de VS, vanwege prijsconcurrentie met lokale aanbieders.

Barrières en oplossingen

Hoewel de vraag naar automatisering toeneemt, blijven er uitdagingen zoals hoge initiële kosten, gebrek aan standaardisatie en concurrentie met vaste automatiseringsoplossingen. Innovatieve financieringsmodellen, zoals Robotics-as-a-Service (RaaS), helpen deze drempels te verlagen.

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *