Bijna acht van de tien ingenieurs (79%) die in Duitsland en Nederland in de industrie werken, melden dat hun bedrijf negatieve gevolgen heeft ondervonden van toeleveringsproblemen. Meer dan een derde (39%) verwacht dat deze problemen tot vijf jaar zullen aanhouden, terwijl 22 procent denkt dat ze voor altijd kunnen aanhouden.
Dat blijkt uit een nieuw rapport Stand van zaken in de maakindustrie 2023, uitgevoerd in opdracht van Essentra Components.
De gebeurtenissen van de afgelopen jaren – met de wereldwijde pandemie en meer recentelijk de oorlog in Oekraïne – hebben de bevoorrading en de logistiek enorm onder druk gezet. Meer dan negen van de tien ingenieurs (94%) zegt bijvoorbeeld dat hun bedrijf is getroffen door wereldwijde prijsstijgingen.
Organisaties nemen verschillende maatregelen om de gevolgen van deze problemen te verzachten. Van het zoeken naar nieuwe leveranciers (43% van de respondenten) tot het verhogen van de prijzen (45%) en het zoeken naar manieren om de overheadkosten te verlagen (45%). Hoewel er weinig significante verschillen zijn tussen de twee onderzochte landen, lijken Duitse bedrijven meer prioriteit te geven aan het terugdringen van overheadkosten: 58 procent zegt dat hun organisatie hier een prioriteit van heeft gemaakt.
Volgens Rob Baker, Chief Operating Officer bij Essentra PLC, ondersteunen de bevindingen het idee dat de wereldwijde toeleveringsketens blijven ‘polariseren’: ‘Dit polarisatie-effect markeert een verschuiving van goedkope wereldwijde toeleveringsketens naar regionale en clustergerichte toeleveringsketens, gedreven door de behoefte aan grotere betrouwbaarheid’, legt hij uit.
‘Bedrijven gaan near shoren, waarbij de productie dichter bij de vraag wordt gebracht en het aanbod wordt gelokaliseerd. Door de wereldwijde onzekerheid wordt de focus van de toeleveringsketen snel verlegd van ‘laagste kosten’ naar service en betrouwbaarheid tegen optimale kosten.’
Naarmate fabrikanten hun toeleveringsketens aanpassen, neemt de concurrentie om middelen en grondstoffen toe. De verandering in de mondiale vraag kan op middellange termijn leiden tot schaarste van middelen en hogere inkoopprijzen en dit betekent dat planning en een voorsprong hebben nog grotere en cruciale succesfactoren zullen zijn dan ooit tevoren.
‘Het vinden van nieuwe ‘lokale’ bronnen is weliswaar niet gemakkelijk,’ geeft Baker toe. ‘In sommige industrieën – ook in de onze – is het niet eenvoudig om het ene materiaal of product te vervangen door een ander. Er zijn specificaties en voorschriften waaraan moet worden voldaan, evenals een aanzienlijke investering in het ombouwen en de daaruit voortvloeiende re-engineering van processen.’
De wereldwijde onzekerheid heeft ook geleid tot kosteninflatie: ‘Op korte termijn kan dit effect alleen worden beperkt door een ‘quick win’ in productiviteitsverbeteringen of prijsverhogingen,’ legt Baker uit. ‘Op langere termijn zullen klanten en consumenten wellicht moeten accepteren dat hogere supply chain-kosten een noodzaak zijn om een grotere betrouwbaarheid te bereiken; en dit zal zich waarschijnlijk vertalen in hogere prijzen. Daardoor zullen investeringen in automatisering een prominentere plaats innemen in de productie- en toeleveringsstrategie.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…