In 2015 moet 50 procent van het hardhout, 85 procent van het plaatmateriaal en 100 procent van het naaldhout dat de VVNH-leden importeren en inkopen duurzaam geproduceerd zijn. Dit staat in het nieuwe beleidsplan van de Koninklijke VVNH ‘Wijs met hout’.
Dat houdt in dat in 2015 gemiddeld 85 procent van alle import van de leden aantoonbaar duurzaam geproduceerd moet zijn. De Koninklijke Verening Van Nederlandse Houtondernemingen noemt haar doelstellingen in het beleidsplan ‘Wijs met hout’ ambitieus.
Er zijn aanzienlijke inspanningen nodig om de doelen voor de drie productgroepen te halen. De houthandelaren willen een verandering bewerkstelligen, waardoor het gebruik van duurzaam geproduceerd hout als de norm wordt gezien. Daarbij neemt de VVNH de drie keurmerken FSC, PEFC en Keurhout in de arm.
Vijf sporen
De vereniging houdt in haar beleidsplan vast aan vijf zogeheten sporen. In de eerste plaats moeten praktische belemmeringen voor bedrijven om over te stappen op duurzaam geproduceerd hout weggenomen worden. Vervolgens gaat de VVNH een actievere rol spelen in het vergroten van de vraag naar goed hout. Die blijft nu achter bij het aanbod. Vandaar dat, samen met de NBvT, al gestart is met de campagne ‘Bewust met Hout’.
Duurzaam inkopen
Als derde wordt het duurzaam inkopen van overheden verder gestimuleerd. De VVNH wil de overheid daarom stimuleren tot het verlagen van de btw van 19 naar 6 procent voor goed hout, een extra heffing op hout dat niet duurzaam geproduceerd is, het maken van afspraken tussen bedrijfsleven en overheid en een bewustwordingscampagne.
Chain of Custody
Het vierde spoor is de vernieuwing van de gedragscode voor VVNH-leden. Zo wil de branchevereniging leden stimuleren om de Chain of Custody van FSC of PEFC te implementeren. Tenslotte staat transparantie volgens het beleidsplan hoog in het vaandel in de aankomende vijf jaar. Meer inzicht in het aandeel duurzaam geproduceerd hout dus.
Vaste waarden in Hout
Het verbeteren van het imago van hout is een centraal uitgangspunt in de promotiecampagne ‘Vaste waarden in Hout’ van Centrum Hout, trekker van promotieactiviteiten. De vier inhoudelijke thema’s zijn het positieve imago van hout op estetisch gebied, het verbeteren van het milieu-imago, het versterken van het onderhoudsimago en het verbeteren van het kwaliteitsimago.