VVNH ambitieus in beleidsplan ‘Wijs met hout’: 85 procent van houtimport in 2015 duurzaam geproduceerd

Dat houdt in dat in 2015 gemiddeld 85 procent van alle import van de leden aantoonbaar duurzaam geproduceerd moet zijn. De Koninklijke Verening Van Nederlandse Houtondernemingen noemt haar doelstellingen in het beleidsplan ‘Wijs met hout’ ambitieus.

Er zijn aanzienlijke inspanningen nodig om de doelen voor de drie productgroepen te halen. De houthandelaren willen een verandering bewerkstelligen, waardoor het gebruik van duurzaam geproduceerd hout als de norm wordt gezien. Daarbij neemt de VVNH de drie keurmerken FSC, PEFC en Keurhout in de arm.

Vijf sporen

De vereniging houdt in haar beleidsplan vast aan vijf zogeheten sporen. In de eerste plaats moeten praktische belemmeringen voor bedrijven om over te stappen op duurzaam geproduceerd hout weggenomen worden. Vervolgens gaat de VVNH een actievere rol spelen in het vergroten van de vraag naar goed hout. Die blijft nu achter bij het aanbod. Vandaar dat, samen met de NBvT, al gestart is met de campagne ‘Bewust met Hout’.

Duurzaam inkopen

Als derde wordt het duurzaam inkopen van overheden verder gestimuleerd. De VVNH wil de overheid daarom stimuleren tot het verlagen van de btw van 19 naar 6 procent voor goed hout, een extra heffing op hout dat niet duurzaam geproduceerd is, het maken van afspraken tussen bedrijfsleven en overheid en een bewustwordingscampagne.

Chain of Custody

Het vierde spoor is de vernieuwing van de gedragscode voor VVNH-leden. Zo wil de branchevereniging leden stimuleren om de Chain of Custody van FSC of PEFC te implementeren. Tenslotte staat transparantie volgens het beleidsplan hoog in het vaandel in de aankomende vijf jaar. Meer inzicht in het aandeel duurzaam geproduceerd hout dus.

Vaste waarden in Hout

Het verbeteren van het imago van hout is een centraal uitgangspunt in de promotiecampagne ‘Vaste waarden in Hout’ van Centrum Hout, trekker van promotieactiviteiten. De vier inhoudelijke thema’s zijn het positieve imago van hout op estetisch gebied, het verbeteren van het milieu-imago, het versterken van het onderhoudsimago en het verbeteren van het kwaliteitsimago.

De redactie

Recent Posts

Nevi PMI: Verdere teruggang Nederlandse industrie

De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…

11 uur ago

Verhoogde digitale dreiging voor ondernemers

Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…

1 dag ago

FME: Nederland moet vaart maken met energiebesparing

De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…

1 dag ago

Slimme investering: demonstratiemachines als oplossing voor productiebedrijven

Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…

1 dag ago

Limburgs metaalbedrijf failliet

Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…

1 dag ago

Fabrikanten pessimistischer over verwachte bedrijvigheid

De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…

1 dag ago