VVNH ambitieus in beleidsplan ‘Wijs met hout’: 85 procent van houtimport in 2015 duurzaam geproduceerd

Dat houdt in dat in 2015 gemiddeld 85 procent van alle import van de leden aantoonbaar duurzaam geproduceerd moet zijn. De Koninklijke Verening Van Nederlandse Houtondernemingen noemt haar doelstellingen in het beleidsplan ‘Wijs met hout’ ambitieus.

Er zijn aanzienlijke inspanningen nodig om de doelen voor de drie productgroepen te halen. De houthandelaren willen een verandering bewerkstelligen, waardoor het gebruik van duurzaam geproduceerd hout als de norm wordt gezien. Daarbij neemt de VVNH de drie keurmerken FSC, PEFC en Keurhout in de arm.

Vijf sporen

De vereniging houdt in haar beleidsplan vast aan vijf zogeheten sporen. In de eerste plaats moeten praktische belemmeringen voor bedrijven om over te stappen op duurzaam geproduceerd hout weggenomen worden. Vervolgens gaat de VVNH een actievere rol spelen in het vergroten van de vraag naar goed hout. Die blijft nu achter bij het aanbod. Vandaar dat, samen met de NBvT, al gestart is met de campagne ‘Bewust met Hout’.

Duurzaam inkopen

Als derde wordt het duurzaam inkopen van overheden verder gestimuleerd. De VVNH wil de overheid daarom stimuleren tot het verlagen van de btw van 19 naar 6 procent voor goed hout, een extra heffing op hout dat niet duurzaam geproduceerd is, het maken van afspraken tussen bedrijfsleven en overheid en een bewustwordingscampagne.

Chain of Custody

Het vierde spoor is de vernieuwing van de gedragscode voor VVNH-leden. Zo wil de branchevereniging leden stimuleren om de Chain of Custody van FSC of PEFC te implementeren. Tenslotte staat transparantie volgens het beleidsplan hoog in het vaandel in de aankomende vijf jaar. Meer inzicht in het aandeel duurzaam geproduceerd hout dus.

Vaste waarden in Hout

Het verbeteren van het imago van hout is een centraal uitgangspunt in de promotiecampagne ‘Vaste waarden in Hout’ van Centrum Hout, trekker van promotieactiviteiten. De vier inhoudelijke thema’s zijn het positieve imago van hout op estetisch gebied, het verbeteren van het milieu-imago, het versterken van het onderhoudsimago en het verbeteren van het kwaliteitsimago.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago