Bijna tweederde (61 procent) van de Nederlandse ondernemers gaat op vakantie op de meest rustige momenten binnen het bedrijf en niet wanneer hij of zij eigenlijk zou willen. Daarnaast geeft 12 procent aan helemaal niet op vakantie te gaan. Zo’n 30 procent van de Nederlandse ondernemers pakt het slimmer aan.
Vooral binnen scale-ups vinden ondernemers het lastig om hun vakantiedagen te claimen. 22 procent kan hier geen tijd voor vrijmaken. Deze cijfers komen naar voren uit onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Teamleader, onder Nederlandse mkb’ers.
Ondernemerschap laat zijn sporen achter in het privéleven van ondernemers. Naast het feit dat ze niet op vakantie kunnen op het moment dat ze willen, is het voor hen ook lastig om tijdens de vakantie los te komen van het werk. 43 procent geeft aan bereikbaar te zijn voor urgente zaken en ruim een kwart (27 procent) is continu in contact met het thuisfront.
Eenderde van de mkb’ers pakt het slim aan en zorgt voor gekwalificeerd personeel op wie ze kunnen vertrouwen tijdens hun afwezigheid. De lengte en locatie van de reis zijn minder van invloed. Bijna 80 procent viert geen dag korter vakantie dan ze willen en slechts 8 procent blijft dichtbij huis.
Opladen is noodzakelijk
‘Ondernemerschap kent vele voordelen, maar ook nadelen’, aldus Rob Klijsen, Country Manager bij Teamleader Nederland. ‘De gemiddelde ondernemer trekt niet op vrijdagmiddag de deur achter zich dicht om die maandagochtend pas weer te openen. Dit is echter vaak een weloverwogen keuze en vormt voor de meesten geen issue. Ik vind het wel opvallend dat gemiddeld 12 procent aangeeft helemaal niet op vakantie te kunnen. Ieder mens heeft behoefte aan een periode van bezinning en rust om zich weer op te laden voor het drukke dagelijkse leven. Tegenwoordig zijn er vele hulpmiddelen om ook op afstand een oogje in het zeil te kunnen houden en je toch vanaf je strandstoel eindelijk eens kan beginnen aan die stapel boeken die je nog hebt liggen.’