Wadro puzzelt met betonstaal voor liggers Botlektunnel

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Met de fabricage van wapening voor 36 liggers voor de Botlektunnel in de A15 bij Rotterdam, levert Wadro in Schuilenburg een huzarenstukje. De langste ligger is 48 meter lang, 2,8 meter hoog en weegt 24 ton. Wekelijks worden met de vrachtwagen twee exemplaren naar de vestiging van opdrachtgever Haitsma Beton in Kootstertille getransporteerd.

De grote fabriekshal van Wadro in Schuilenburg ligt vol wapeningsstaal. Op twee plaatsen worden liggers als een puzzel in elkaar gelegd. Normaliter maakt Wadro liggers van deze lengte in segmenten, die in de fabriek van opdrachtgever Haitsma Beton worden gekoppeld. De liggers voor de Botlektunnel worden uit één stuk gemaakt. Staven van 32 en 40 mm doorsnee overlappen elkaar over een lengte van 2 meter.

De 36 pijlers variëren in lengte van 37 tot 48 meter. Ze komen over een tweebaansweg in de toeritten van de Botlektunnel te liggen. De verbreding van de A15 vanaf het Vaanplein is nodig vanwege de ontsluiting van de Maasvlakte.

25 ton betonstaal

In de zwaarste ligger is zo’n 25 ton aan betonstaal verwerkt. Drie portaalkranen van elk 25 ton kunnen de kolossen probleemloos verplaatsen. Elke ligger wordt op de zijkant op een speciaal daarvoor gemaakte mal uit elementen opgebouwd. Daarna wordt het gevaarte met behulp van twee kranen gekanteld en vervolgens afgemaakt. Op twee speciale mallen in de fabriek in Schuilenburg worden de beugels voor de uiteinden gemaakt. Voor elke ligger fabriceren lassers in totaal zo’n twintig verschillende beugels, die groepsgewijs om de 90 mm bij elkaar komen te staan.

Naspannen

De belastbaarheid van de liggers wordt vergroot door deze na te spannen. Voor de benodigde staalkabels worden in het hart van de langste liggers vijf kanalen gemonteerd, terwijl de korte liggers een kanaal meer krijgen. De spankoppen op de kop van de liggers worden met hulp van de bekisting enigszins hellend aangebracht. De samengestelde pergola-balken hebben een kromming van 95 mm en 120 mm in de mal. De betonnen IB-liggers zijn bijna 39 meter lang en de betonnen IA-liggers 40 tot 48 meter.

Vrachtwagen XXL

De productie van de wapening voor de 36 liggers is aan tijd gebonden. Haitsma Beton is rond de kerst begonnen met storten en wil tot aan de bouwvak elke week de wapening van twee liggers ontvangen in zijn fabriek in Kootstertille. Speciaal voor het Rotterdamse project heeft vaste transporteur Combex in Eastermar zijn langste vrachtwagen met 6 meter verlengd. De uiteindelijke montage vindt in een weekend plaats, waarbij de A15 rond de Botlektunnel volledig wordt afgesloten. Ter plekke worden de betonnen liggers, waarvan de zwaarste dan 235 ton weegt, met hijskranen op hun plek getakeld.