Wadro puzzelt met betonstaal voor liggers Botlektunnel

De grote fabriekshal van Wadro in Schuilenburg ligt vol wapeningsstaal. Op twee plaatsen worden liggers als een puzzel in elkaar gelegd. Normaliter maakt Wadro liggers van deze lengte in segmenten, die in de fabriek van opdrachtgever Haitsma Beton worden gekoppeld. De liggers voor de Botlektunnel worden uit één stuk gemaakt. Staven van 32 en 40 mm doorsnee overlappen elkaar over een lengte van 2 meter.

De 36 pijlers variëren in lengte van 37 tot 48 meter. Ze komen over een tweebaansweg in de toeritten van de Botlektunnel te liggen. De verbreding van de A15 vanaf het Vaanplein is nodig vanwege de ontsluiting van de Maasvlakte.

25 ton betonstaal

In de zwaarste ligger is zo’n 25 ton aan betonstaal verwerkt. Drie portaalkranen van elk 25 ton kunnen de kolossen probleemloos verplaatsen. Elke ligger wordt op de zijkant op een speciaal daarvoor gemaakte mal uit elementen opgebouwd. Daarna wordt het gevaarte met behulp van twee kranen gekanteld en vervolgens afgemaakt. Op twee speciale mallen in de fabriek in Schuilenburg worden de beugels voor de uiteinden gemaakt. Voor elke ligger fabriceren lassers in totaal zo’n twintig verschillende beugels, die groepsgewijs om de 90 mm bij elkaar komen te staan.

Naspannen

De belastbaarheid van de liggers wordt vergroot door deze na te spannen. Voor de benodigde staalkabels worden in het hart van de langste liggers vijf kanalen gemonteerd, terwijl de korte liggers een kanaal meer krijgen. De spankoppen op de kop van de liggers worden met hulp van de bekisting enigszins hellend aangebracht. De samengestelde pergola-balken hebben een kromming van 95 mm en 120 mm in de mal. De betonnen IB-liggers zijn bijna 39 meter lang en de betonnen IA-liggers 40 tot 48 meter.

Vrachtwagen XXL

De productie van de wapening voor de 36 liggers is aan tijd gebonden. Haitsma Beton is rond de kerst begonnen met storten en wil tot aan de bouwvak elke week de wapening van twee liggers ontvangen in zijn fabriek in Kootstertille. Speciaal voor het Rotterdamse project heeft vaste transporteur Combex in Eastermar zijn langste vrachtwagen met 6 meter verlengd. De uiteindelijke montage vindt in een weekend plaats, waarbij de A15 rond de Botlektunnel volledig wordt afgesloten. Ter plekke worden de betonnen liggers, waarvan de zwaarste dan 235 ton weegt, met hijskranen op hun plek getakeld.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago