Wat als mijn klant niet betaalt?

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Een bekend probleem, die in de huidige tijden nog wat zwaarder meetelt: een klant die zijn factuur niet betaalt. Wat te doen?

Wat als mijn klant niet betaalt?

Euler Hermes schreef enkele tips hoe je als ondernemer om kunt gaan wanneer klanten niet betalen. Te beginnen bij de offerte: hierin kun je duidelijk afbakenen wat er wel en niet onder de opdracht valt en is er ruimte voor het opnemen van leverings- en betalingsvoorwaarden. Actualiseer deze gegevens jaarlijks.

Dan de factuur. Wees concreet in zowel de omschrijving als de betalingstermijn. Eurler Hermes tipt het noemen van een vervaldatum in plaats van een betalingstermijn. Ook handig is het vragen van een leesbevestiging wanneer een factuur per e-mail wordt verstuurd.

Wanneer de factuur vervolgens niet op tijd wordt betaald is het zaak er meteen bovenop te zitten. Stuur een herinnering met een nieuwe vervaldatum. Wordt er niet voor deze datum betaald? Stuur dan een aanmaning. Wanneer ook aanmaningen niet helpen is het tijd om de factuur over te dragen aan een professionele partij.

Dit waren slechts enkele tips, lees alle tips van Eurles Hermes hier. Hier zijn ook voorbeelden te vinden van een factuur, aanmaning en ‘in gebreke stelling’.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *