In deze koude tijden krijgen we van klanten altijd vragen over de corrosie van aluminium. Aluminiumdeskundige Ton Clermont, accountmanager bij MCB legt uit waarom je aluminium niet meteen uit moet pakken als het binnen is gekomen.
‘Het probleem met aluminium is dat het heel goed warmte- en koudegeleidend is, en als je het van een koude naar een warme omgeving brengt trekt het vocht uit de lucht. Net als bij de condens op ramen, die zit altijd op de binnenkant van de raam toch?’ Ton Clermont weet alles van aluminium. En hij weet dus ook waar je op moet letten bij het opslaan van aluminium: ‘Het probleem is er andersom ook, als je van kou naar warm gaat. Maar dan is het minder groot.’ Even wat tips van Ton.
‘Het probleem met dit soort verhuizingen is dat er vocht tussen de platen kan trekken, en dan krijg je spleetcorrosie: witte vlekken. Het gaat om zogenaamde witroest, aluminium wordt weer aluminiumoxide en dat is wit. Dat blijft tussen de plaat zitten en de verontreinigingen in de lucht zorgen voor ongewenste effecten.’
Hoe kun je dit voorkomen?
‘Je voorkomt het condensprobleem door het aluminium minimaal 24 uur te laten acclimatiseren – liefst 48 uur – in de ruimte waar het zich bevindt. Dat betekent dat je pas na het liefst 48 uur, ook afhankelijk van het temperatuurverschil) de verpakking verwijdert. Ik kom in praktijk regelmatig tegen dat mensen dit niet weten. Er zijn veel bedrijven die hun bulkvoorraad in een onverwarmde ruimte opslaan. Zodra ze het nodig hebben brengen ze het naar de productie en dan krijg je die condens. En meestal hebben ze het direct nodig natuurlijk.’
Maar veel mensen denken toch dat aluminium niet kan roesten?
‘Aluminium kan roesten, sterker nog: je hebt nog nooit echt aluminium gezien want het maakt meteen een verbinding met de lucht. Echt aluminium is iets witter van kleur, het reageert meteen met zuurstof’, weet Clermomt.
Het condensprobleem is niet het enige probleem dat Ton in praktijk tegenkomt bij de opslag van aluminium. In het volgende geeft hij een overzicht.
Ton Clermonnt is liefhebber van auto’s, maar hij vindt het moeilijk om uit te leggen of bovenstaande ook geldt voor aluminium in auto’s: ‘Steeds meer auto’s zijn helemaal van aluminium zoals de Audi A8. De aluminium die in de automotive industrie wordt gebruikt is echter heel bijzonder en wordt op bijzondere wijze geproduceerd. De aluminiumfabriek werkt intensief samen met de autofabriek, dat is een vak apart.’ In de auto-industrie gelden voor aluminium andere regels blijkbaar.
MCB – aluminium traanplaat.jpg
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…